Sökning: "sjuksköterskestudenters lärande"

Visar resultat 11 - 15 av 18 uppsatser innehållade orden sjuksköterskestudenters lärande.

  1. 11. Sjuksköterskestudenters erfarenheter av hur de blivit bemötta under verksamhetsförlagd utbildning : En kvalitativ litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för hälsa

    Författare :Vikingur Weisz Nielsen; Amanda Mattsson; [2019]
    Nyckelord :bemötande; erfarenheter; sjuksköterskestudenter; verksamhetsförlagd utbildning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Under utbildningen till sjuksköterska genomgår sjuksköterskestudenten verksamhetsförlagd utbildning där den bemöts av handledare och övrig vårdpersonal inom någon vårdkontext. Det är dock endast 60 procent av sjuksköterskestudenter som anser att de då fått ett gott bemötande. LÄS MER

  2. 12. Sjuksköterskestudenters möte med den döende patienten : En enkätstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Tannaz Kamali; Birgitta Thoreson; [2018]
    Nyckelord :education; palliative care; qualitative content analysis; student; survery; enkäter; kvalitativ innehållsanalys; palliativ vård; student;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sjuksköterskestudenter behöver stöd i, och förberedelse för att vårda patienter iett Palliativt skede. Vård i livets slut är ett prioriterat område. Sjuksköterskestudenternasmöte med död och döende har beskrivits väcka känslor av rädsla och ångest. LÄS MER

  3. 13. HUR LÄRANDET PÅVERKAS UNDER VERKSAMHETSFÖRLAGD UTBILDNING : En kvalitativ intervjustudie om sjuksköterskestudenters upplevelser.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Carolina Borslöv; Emelie Persson; [2017]
    Nyckelord :Lärande; verksamhetsförlagd utbildning; upplevelser; intervjuer.;

    Sammanfattning : Bakgrund: För att den framtida sjuksköterskan ska uppnå professionell kompetens är denverksamhetsförlagda utbildningen, VFU, en viktig del i utbildningen. Ett flertal faktorer påverkar studenters upplevelser under VFU:n vilka i förlängningen leder till olika nivåer av lärande. LÄS MER

  4. 14. Fokus på lärandemål Sjuksköterskestudenters och handledares uppfattningar

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Mariam Kanjah; [2014-09-16]
    Nyckelord :Lärandemål; Uppfattningar; Sjuksköterskestudenter; Handledare; VFU;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Den här undersökningen hade som syfte att identifiera och beskriva sjuksköterskestudenters och handledares uppfattningar av lärandemål och hur man uppnår dem på en studentdriven vårdavdelning samt att belysa hur sjuksköterskestudenter upplever sina möjligheter att uppnå lärandemålen i en given kontext. Undersökningen genomfördes, utifrån ett vårdpedagogiskt och pedagogiskt perspektiv, på en vårdavdelning inom akutsjukvård som har som uppdrag att både driva god infektionsvård och verksamhetsförlagd utbildning av sjuksköterskestudenter. LÄS MER

  5. 15. Sjuksköterskestudenters uppfattning om måluppfyllelse gällande hälsofrämjande arbete vid verksamhetsförlagd utbildning i primärvården

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Eva Lindén Nyholm; [2014]
    Nyckelord :Nursing students; health promotion; primary health care; phenomenography; Sjuksköterskestudenter; hälsofrämjande; primärvård; fenomenografi;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING   Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) har stor betydelse för studenternas lärande och kräver samordning mellan universitet och vårdenheter. Förklaringsgrunder och problematisering av praktiskt lärande är inte lika vanligt förekommande som att studera teoretisk förståelse . Det finns behov av pedagogisk utveckling av VFU. LÄS MER