Sökning: "skapa relationer förskola"

Visar resultat 11 - 15 av 186 uppsatser innehållade orden skapa relationer förskola.

  1. 11. "Barn ska inte ha tur och otur" : En kvalitativ studie om förskollärares förutsättningar att anpassa verksamheten utifrån barn med särskilda behov.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ebba Reinholdsson; Cecilia Borgemo; [2023]
    Nyckelord :Förskola; barn i behov av särskilt stöd; specialpedagogik; likvärdighet; anpassning; förutsättningar;

    Sammanfattning : Förskolans läroplan belyser i liten utsträckning hur förskolan ska arbeta med barn i behov av särskilt stöd, men understryker samtidigt vikten av att skapa en likvärdig förskola för alla barn som går i svensk förskola.  Därav syftar studien till att belysa förskollärares upplevelser av arbetet med barn i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  2. 12. Relationers melodi : En studie om musikens roll i skapandet och förstärkandet av pedagogiska relationer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Ruxsana Zeynalova; Victoria Persson; [2023]
    Nyckelord :Didaktik; förskola; gemenskap; musik; musikdidaktik; pedagogik; relationell pedagogik; relationer;

    Sammanfattning : Relationer som utspelar sig i förskolan är pedagogiska i sin natur, eftersom barns utveckling och lärande sker i relation till personal och andra barn i förskolan, på en plats som är en utbildningsinstitution med formulerade mål. Och att kommunicera och uttrycka sig genom musik är ett av förskolans uppdrag. LÄS MER

  3. 13. Samverkan mellan förskolan och vårdnadshavare med barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Liv Fjeldheim; [2023]
    Nyckelord :Preschool; guardian; collaboration; children in need of special support; Bronfenbrenner s systems theory; collaborative work; communication; Samverkan; förskola; vårdnadshavare; barn i behov av särskilt stöd; Bronfenbrenners systemteori; samarbetsarbete; kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om samverkan mellan förskola och vårdnadshavare, som har barn i behov av särskilt stöd. Studien baseras på förskollärares tankar och resonemang som samlats in genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 14. Introduktion i förskolan : - Ur förskollärares och vårdnadshavares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sandra Berg Fisk; Emma Johansson; [2023]
    Nyckelord :Attachment; Caregiver; Introduction; Preschool; Relationships; Safety; Schooling; Anknytning; Förskola; Inskolning; Introduktion; Relationer; Trygghet; Vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om att undersöka hur förskollärare arbetar för att skapa en trygg introduktion av de yngsta barnen som för första gången ska introduceras i förskolan, samt vårdnadshavarnas tankar och upplevelser av introduktionen. Syftet med studien är att bidra med kunskap om både förskollärares arbetssätt och vårdnadshavares upplevelser av introduktionen. LÄS MER

  5. 15. Sköldpaddans inverkan på leken eller dockan som bor i ett paket : En kvalitativ studie om hemtingets funktion för samspelet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Pontus Quist; Sofi Persson; [2023]
    Nyckelord :Artefakter; Förskola; Samspel; Övergångsobjekt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att skapa förståelse för hemtingens roll som social aktör i barns lek på förskolan. De objekt som inte tillhör förskolan men som ges mandat på en plats där reglerna inte är självklara, kommer i denna uppsats att kallas för hemting. LÄS MER