Sökning: "skapa relationer förskola"

Visar resultat 21 - 25 av 186 uppsatser innehållade orden skapa relationer förskola.

  1. 21. "En kompisteckning. För det är en teckning man gör tillsammans med sina kompisar" : En studie om social hållbarhet i en postmodern förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Daniel Carlbom; Jennie Carlbom; [2022]
    Nyckelord :Democracy; Preschool; Relations; Social sustainability; Demokrati; Förskola; Relationer; Social hållbarhet;

    Sammanfattning : Detta examensarbete behandlar hur barn i en postmodern förskola samspelar och använder sig av olika material för att etablera en social hållbarhet. Vi börjar med att förklara begreppet hållbar utveckling, samt hur den ekologiska, ekonomiska och sociala aspekten av hållbar utveckling hör ihop. LÄS MER

  2. 22. En likvärdig förskola : En kvalitativ studie om förskollärare och rektorers arbete för att skapa en likvärdig förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Sofie Hellkvist; Josefine Löfgren; [2022]
    Nyckelord :likvärdig; förskola; kvalité; personaltäthet; barngrupp;

    Sammanfattning : I vår studie vill vi bidra med kunskap om hur rektorer och förskollärare arbetar för att skapa en likvärdig förskola. I läroplanen för förskolan finns det inga konkreta riktlinjer om hur arbetet ska gå till för att skapa en likvärdig förskola för alla barn. LÄS MER

  3. 23. Övergångsprocessen från förskola till fritidshem - för barnet i behov av särskilt stöd. : Sex fritidshemspedagogers erfarenheter av övergången, samverkan och elevens förutsättningar för utveckling och lärande.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Anna Flink Segergren; Annika Larsson; [2022]
    Nyckelord :barn i behov av särskilt stöd; fritidshem; förutsättningar; samverkan; övergångsprocess;

    Sammanfattning : Denna studies syfte var att undersöka fritidshemspedagogers erfarenheter av hur övergångsprocessen kan skapa kontinuitet från förskola till fritidshem för barn som är i behov av särskilt stöd, vilken samverkan som finns och vilka faktorer som påverkar utveckling och lärande i fritidshemmet. Genom att använda en kvalitativ metod, med sex semistrukturerade intervjuer, framkom en bild av fritidshemspedagogernas erfarenheter av samverkan i övergångsprocessen och vilka faktorer som påverkar elevens förutsättningar för utveckling och lärande i fritidshemmet. LÄS MER

  4. 24. Blir alla sedda och hörda? : En studie om arbetslagets samspel i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Flavia Florina Radoi; Caroline Helminen; [2022]
    Nyckelord :arbetslag; arbetsmiljö; förskolan; kommunikation; personalbrist; samspel; sociala interaktioner; tidsbrist;

    Sammanfattning : I takt med att samhället utvecklats, bidrar det med att kraven på förskolorna ökar och därmed behöver samspelet och arbetsmiljön rikta sig till rimliga möjligheter för trivsel och balans i arbetsgrupperna. Kommunikationen kan ses som en nyckel för arbetslagets sociala interaktioner som kan skapa ett balanserat samspel. LÄS MER

  5. 25. Inskolning i förskolan under pandemin : En studie om samverkan och relationsskapande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Sara Jönsson; kikki Widell Hansson; [2022]
    Nyckelord :Covid-19; covid pandemic; preschool; introduction; care; relationship building; collaboration; security; Covid-19; covid-pandemi; förskola; inskolning; omsorg; relationsskapande; samverkan; trygghet;

    Sammanfattning : De flesta barnen idag går i förskolan och inskolningen är första mötet mellan pedagoger, vårdnadshavarna och barnet. Forskning om förskola och pandemin visar att förutsättningar i förskolans verksamhet har förändrats på grund av restriktionerna. LÄS MER