Sökning: "skapande aktiviteter på barn"
Visar resultat 1 - 5 av 58 uppsatser innehållade orden skapande aktiviteter på barn.
1. Att använda skapande aktiviteter på fritidshemmet : En komparativ studie om fritidshemmets potential att utveckla elevernas sociala förmågor utifrån fritidshemslärares perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
2. Kost som undervisningstillfälle : En kvalitativ studie om den pedagogiska måltiden i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur den pedagogiska måltiden används som ett undervisningstillfälle om kost med barnen och hur pedagogerna belyser kostens betydelse för barnen under måltiden. Metod: Studien genomfördes med hjälp av intervjuer och videoinspelningar som primärt följde pedagogens roll vid den pedagogiska måltiden. LÄS MER
3. Estetiska lärprocesser i förskolan : Förskollärares perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Sammanfattning Inledning Yngre barn utforskar sin omvärld med hjälp av sina sinnen. Förskollärarna behöver i det här sammanhanget goda kunskaper när det gäller barns utveckling av sinnena samt känna sig trygga i att arbeta med estetiska lärprocesser och på så sätt uppfylla målen i läroplanen förförskolan (Vikingsen, 2020, ss. LÄS MER
4. "Hur mycket matematik du ser handlar bara om hur medveten du är" : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser av undervisning i matematik i förskolan
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie var att utifrån en fenomenologisk ansats utforska hur förskollärarna uppfattar matematikundervisning i förskolan. För att undersöka detta använde vi oss av en kvalitativ forskningsmetod i form av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER
5. Jag tror inte att det finns rätt och fel egentligen : En intervjustudie om att arbeta med bild i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Sammanfattning Denna undersöknings avsikt var att undersöka hur ämnet bild kan användas inom förskolan genom att ta del av hur sju yrkesverksamma pedagoger reflekterar kring barns handlingar och aktiviteter inom ämnet bild. Genom en kvalitativ undersökningsform där insamling av data skett genom semistrukturerade intervjuer presenteras ett resultat som har tolkats med stöd i ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER