Sökning: "skolan och jobbet"
Visar resultat 1 - 5 av 51 uppsatser innehållade orden skolan och jobbet.
1. “DET ÄR LIKSOM KUL ATT KOMMA TILL JOBBET OCH JAG HAR ALDRIG KÄNT SÅ INNAN FAKTISKT”; En studie om att vara lärare i ett vithetsnormativt samhälle
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studierSammanfattning : Målet med kandidatuppsatsen är att undersöka hur lärare upplever sin yrkesvardag. Mot en bakgrund av att läraryrket ofta förstås som ett av de mest belastade yrkena, syftar denna studie till att förstå vad som motiverar lärare till att fortsätta sin yrkesbana. LÄS MER
2. Imposter Syndrome: blivande unga chefers dilemma : - En kvalitativ studie om paradoxen nyutexaminerade unga upplever under rekryteringsprocessen till juniora chefsroller
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhetSammanfattning : The managerial role is affected by how society develops and is a versatile role. This often requires an academic background, but despite this is not something you are educated for, but rather advance and qualify for. LÄS MER
3. Den spontana resan : Vägledning genom taktilitet, färg & kontrast – för personer med ledsyn.
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknikSammanfattning : Denna studie är en kandidatuppsats inom området Informationsdesign med fokus på rumslig gestaltning. Arbetet syftar till att undersöka hur man kan underlätta den självständiga navigeringen i vår offentliga miljö för personer med synnedsättning. LÄS MER
4. ”Jag får den motivationen av att jag ska gå och jobba med bilar, skitroligt ju.” : - En studie av elevers berättelser om sin skolsituation på ett yrkesprogram.“
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : Med vår studie vill vi inspirera till förbättringar i skolan för elever på yrkesprogram med låg motivation till skolarbete.Genom fem elevers berättelser av sin skolgång vill vi bidra med en ökad förståelse och medvetenhet kring dessa elever i skolsvårigheter samt uppmärksamma vilka stödinsatser en skola kan sätta in samt hur man kan arbeta för att öka elevers inre och yttre motivation, bland annat genom självbestämmande teorin (SBT). LÄS MER
5. Läromedelsuppgifters möjlighet att uppmana elever med lägre ambition att öva på matematiskt resonemang - En läromedelsanalys
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Majoriteten av undervisningstiden för matematik i den svenska skolan baseras på läromedlens innehåll. Som lärare är det lätt att inte arbeta direkt i förhållning till Skolverkets ämnesplan utan att i stället utgå från att läromedelsförfattarna redan har gjort det jobbet. LÄS MER