Sökning: "skolkurator psykisk ohälsa ungdomar"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden skolkurator psykisk ohälsa ungdomar.

  1. 1. Gymnasieungdomars psykiska hälsa under covid-19 pandemin : En kvalitativ studie om pandemins påverkan på gymnasieungdomars psykiska hälsa utifrån skolkurators upplevelser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Sulaiman Zabihullah; Fardeen Ahmadi; [2022]
    Nyckelord :distansstudier; covid-19 pandemi; skolkurator; gymnasieungdom; psykisk hälsa och ohälsa; gymnasiet;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att utifrån skolkurators upplevelser om situationen för eleverna söka förståelse för vilken påverkan covid-19 pandemin har haft på gymnasieungdomars psykiska hälsa. I den här studien har det använts kvalitativa intervjuer för att undersöka och besvara studiens syfte och frågeställningar. LÄS MER

  2. 2. Skolkuratorers perspektiv på ungdomars psykiska hälsa relaterat till sociala medier

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Thea Emilsson Forss; Julia Järnkrok; [2021]
    Nyckelord :mental health; mental ill-health; social media; school counselor; adolescent; psykisk hälsa; psykisk ohälsa; sociala medier; skolkurator; ungdom;

    Sammanfattning : Det finns en oro att sociala medier kan vara en orsak till den ökade psykiska ohälsan bland ungdomar, samtidigt visar forskning att sociala medier medför positiva följder. Syftet är att undersöka skolkuratorers erfarenheter av vilken inverkan sociala medier har på ungdomars psykiska hälsa och dessutom belysa hur de hanterar detta i arbetet. LÄS MER

  3. 3. Socionomer i skolan : En kvalitativ studie om rektorers syn på behovet av socionomer i skolan

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Johanna Sundqvist; Jennie Hedman; [2021]
    Nyckelord :Socionom i skolan; psykosocialt arbete; ansvarsfördelning;

    Sammanfattning : Skolan ska vara en plats där alla barn och ungdomar ska känna sig trygga, det ska vara en plats där barn får en chans att lyckas, inte minst för de barn som far illa. Forskning visar att ungdomar i Sverige mår sämre än tidigare, detta påverkar i sin tur ungas utveckling i skolan. LÄS MER

  4. 4. En kvalitativ studie kring skolkuratorer och skolsköterskors erfarenheter av att bemöta unga tjejer med psykisk ohälsa och PMS/PMDS

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Matilda Olsson; [2019]
    Nyckelord :psykisk ohälsa; unga tjejer; elevhälsa; skolkurator; skolsköterska; premenstruellt syndrom och premenstruellt dysforiskt syndrom;

    Sammanfattning : Psykisk ohälsa är ett komplext och utbrett fenomen i vårt samhälle idag, för ungdomar med psykisk ohälsa kan stöttning av en vuxen vara en värdefull faktor för den ungas välmående. I denna uppsats ligger fokus på att studera professionellas erfarenheter i arbetet med psykisk ohälsa hos unga tjejer, då symtom för psykisk ohälsa kan liknas vid Premenstruellt syndrom (PMS) och Premenstruellt dysforiskt syndrom (PMDS) så belyses även erfarenheter av att bemöta dessa syndrom. LÄS MER

  5. 5. ”Livet måste gå på räls” : Skolkuratorers förståelse av ungas psykiska ohälsa

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för beteendevetenskap och socialt arbete

    Författare :Lovisa Jonsson; Malin Evermyr; [2018]
    Nyckelord :mental illness; adolescents; counsellors in school; holism; psychosocial work; stress; psykisk ohälsa; ungdomar; skolkuratorer; holism; psykosocialt arbete; stress;

    Sammanfattning : Title: “Life must run smoothly” – school counsellors understanding of adolescents mental illness   Authors: Malin Evermyr och Lovisa Jonsson   Mentor: Emme-Li Vingare   Keywords: Mental illness, adolescents, counsellors in school, holism, psychosocial work, stress   Aim: The aim of the study is to describe and analyze school Counsellor’s understanding of mental illness among adolescents and the Counsellor's explanation of its development.   Methods: This study is qualitative and the empirical material was collected through loose structured focus group interviews. LÄS MER