Sökning: "skriftspråk"

Visar resultat 26 - 30 av 217 uppsatser innehållade ordet skriftspråk.

  1. 26. ”Typ hon ba fattaru liksom?” : En kvantitativ studie om gymnasielärares attityder till ungdomsspråk i elevernas självproducerade texter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Chabo; [2021]
    Nyckelord :attityder; bedömning; formellt språk; skriftspråk; ungdomsspråk;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att dels undersöka attityderna hos gymnasielärare på tre gymnasieskolor i Stockholm beträffande förekomsten av ungdomsspråk i elevernas självproducerade texter inom svenskämnet, med fokus på diskurspartiklar och slang, dels att undersöka lärarnas syn på vikten av att skriva formellt i skolans texter. Denna studie är huvudsakligen kvantitativ och genomfördes genom ett digitalt frågeformulär för att nå fler respondenter på distans. LÄS MER

  2. 27. ”Talspråk är talspråk, skriftspråk är skriftspråk” : En studie om talspråkliga drag i gymnasieelevers skriftspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Anna Sahlin; Sofia Sjöström; [2021]
    Nyckelord :Talspråkliga drag; språkriktighet; ungdomsspråk; språkbruk;

    Sammanfattning : The study aims to investigate oral-language features in writing by students at a highschool level. It also aims to examine the use of speech-language between the universitypreparatory and vocational programs. Methods such as questionnaires and text analysiswere used to answer the research questions. LÄS MER

  3. 28. Jag skriver, alltså förstår jag : En kvalitativ intervjustudie om hur skriftspråk kan bidra till kulturellt kapital

    Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal Bräcke högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Josefine Camitz; [2021]
    Nyckelord :Writing; Cultural capital; Social work; Social mobility; Socially disadvantaged; Youth; Bibliotherapy; Poetry therapy; Educational capital; Linguistic capital; Habitus; Skrivande; Kulturellt kapital; Socialt arbete; Klassresa; Social rörlighet; Social utsatthet; Barn; Ungdomar; Biblioterapi; Poesiterapi; Skrivargrupper; Utbildningskapital; Språkkapital; Habitus;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur tillägnandet av skriftspråk kan bidra till kulturellt kapital med fokus på vad den processen innebär för individen. Urvalet har varit målstyrt och vänt sig till personer som har förändrat sin egen situation och uppnått akademiska eller yrkesrelaterade framsteg. LÄS MER

  4. 29. Hur arbetar förskollärare med barns tidiga skrivutveckling i förskolan?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Hanna Hjelm; [2021]
    Nyckelord :Tidig skrivutveckling; skriftspråket; förskolan; metoder inom skriv- och läsutveckling;

    Sammanfattning : Skrivkunskaper har länge setts som skolans uppgift att undervisa om men barns skrivutveckling börjar ofta redan på förskolan. Samtidigt finns det inte så mycket forskning om hur förskollärare arbetar med barns tidiga skrivutveckling. LÄS MER

  5. 30. ” … passar alla elever men kanske inte alla lärare.” : En kvalitativ studie om Wittingmetodens relevans och lämplighet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Carolina Moberg; [2021]
    Nyckelord :the Witting method; first time learners; phonological awareness; phonemic awareness; phonics; reading comprehension; balanced literacy; early readers; primary school; elementary school; Wittingmetoden; nyinlärning; fonologisk medvetenhet; fonemisk medvetenhet; ljudningsmetod; läsförståelse; balanserad läsundervisning; tidiga läsare; årskurs 1–3; lågstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur lärare med erfarenhet av Wittingmetoden beskriver sitt arbete med den samt om det på vetenskaplig grund går att argumentera för användning av metoden. Frågeställningarna är, om och varför lärare med erfarenhet av Wittingmetoden anser den vara lämplig för undervisning i läs- och skrivinlärning i årskurs 1–3 samt om det barn som redan kan läsa med ett visst flyt och förståelse i början av årskurs 1 också har nytta av metoden och i så fall hur. LÄS MER