Sökning: "social livet sociala medier"

Visar resultat 1 - 5 av 61 uppsatser innehållade orden social livet sociala medier.

  1. 1. Vardagen : unga kvinnor och medier

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Mathilda Gunnarsson; Alice Embe; [2024]
    Nyckelord :sociala medier; medieanvändning; genus; identitetsskapande; trender; livsstil; identitet; vardag; Social Sciences;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks unga kvinnors användning av sociala medier och trender, utifrån genus- och identitetsskapande perspektiv. Genom en kvalitativ intervjumetod har sex unga kvinnor fått berätta om sin medieanvändning i vardagen, utifrån livsstil och trender. LÄS MER

  2. 2. Idealbilden av livet online : En kvalitativ studie om normer och självpresentation på Instagram

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ebba Ehlin; Oskar Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Instagram; social media; norms; self-presentation; networks; social capital;

    Sammanfattning : The digitalization of today’s society has developed rapidly. The internet has become a given and the popularity of social media is ever growing. One of them being Instagram, with a vast userbase who can publish and share images and videos with each other. LÄS MER

  3. 3. Unga kvinnors upplevelse av att använda sociala medier i deras vardagliga liv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Thearni Thevaranjan; Kajsa Bengtsson; [2023]
    Nyckelord :Aktivitetsbalans; Aktivitetsmönster; Sociala medier; Unga kvinnor; Vardagliga liv; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Unga kvinnor är den grupp som ökar mest i användningen av sociala medier samt den dominerande grupp som uppvisar ett signifikant samband mellan sociala medier och ohälsa. Syfte: Att undersöka hur unga kvinnor i gymnasieåldern upplever att sociala medier påverkar deras vardagliga liv i en svensk kontext. LÄS MER

  4. 4. Vad motiverar olika generationer till att äga företag? : En studie baserad på individer i generationerna Millennials, Generation X och Baby Boomers

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Olivia Nilsson; Mikaela Andersson; [2023]
    Nyckelord :Motivation; intrinsic motivation; extrinsic motivation; the push- and pull-perspective; generations; Motivation; inre motivation; yttre motivation; push- och pull-perspektivet; generationer;

    Sammanfattning : Under de senaste åren har antalet företagare ökat i Sverige och på dagens arbetsmarknad befinner sig just nu fyra generationer. I denna studie fokuserar vi på de tre generationer som utgör den största delen av arbetsmarknaden; Millennials, Generation X och Baby Boomers. LÄS MER

  5. 5. Kan ett positivt tankesätt gå till överdrift? - Relationen mellan unga vuxnas emotionsreglering och välmående

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Emilia Nilsson; Sofia Andersson; [2023]
    Nyckelord :Toxic positivity; känsloundertryck; välmående; emotionsreglering; eudaimonia; hedonia; suppression; well-being; emotion regulation; Social Sciences;

    Sammanfattning : People often strive to exhibit a positive facade, both on social media as well as in real life. To suppress one's feelings and force oneself to be positive is something which in popular culture is referred to as “toxic positivity”. LÄS MER