Sökning: "social role theory"

Visar resultat 11 - 15 av 2448 uppsatser innehållade orden social role theory.

  1. 11. Att vara klient i socialtjänsten - en studie om upplevt erkännande från ett brukarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Karin Ryde; Kajsa Field; [2024]
    Nyckelord :recognition theory; financial aid; user perspective; qualitative; social welfare. Nyckelord: erkännandeteorin; ekonomiskt bistånd; brukarperspektiv; kvalitativ; socialtjänst; Social Sciences;

    Sammanfattning : In this essay, we have attempted to gain a better understanding of client's feelings of satisfaction or dissatisfaction about contact with their social workers in social service and economic assistance. We wanted to gain understanding, through the lens of the theory of recognition and judgment, how individuals who receive economic assistance experience the contact in terms of satisfaction or dissatisfaction and what prompted the feelings throughout the experience. LÄS MER

  2. 12. “Different is not wrong, it’s just an entry point for new knowledge” Knowledge diplomacy as a two-way process: A case study of the South Africa Sweden University Forum (SASUF)

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi; Lunds universitet/LUMID International Master programme in applied International Development and Management

    Författare :Caitlin Maris Homstad; [2024]
    Nyckelord :SDG4; SDG17; knowledge diplomacy; IHERI; South Africa; Sweden; international relations; Social Sciences;

    Sammanfattning : The significance and impact of IHERI on international relations is gaining recognition, yet this crucial aspect remains remarkably understudied. This study aims to explore the relations, processes and patterns of IHERI on bilateral relations and development cooperation between South Africa and Sweden. LÄS MER

  3. 13. “Det ena utesluter inte det andra” : En kvalitativ studie om socialsekreterares förutsättningar att arbeta med våldsutsatta män i nära relationer

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Linus Börjesson; Daniel Fatahi; [2024]
    Nyckelord :Men subjected to violence; domestic violence; social worker; norms; underreporting; Våldsutsatta män; VNR våld i nära relation ; socialsekreterare; normer; mörkertal;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka socialsekreterarnas arbete med våldsutsatta män i nära relation (VNR) genom att undersöka arbetsmoment såsom information, bemötande, rutiner, insatser och samverkan inom socialtjänsten. Studien genomfördes med hjälp av kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer från sex socialsekreterare inom socialtjänsten. LÄS MER

  4. 14. ”Flertalet av mina elever tar till knogarna som första handling vid en konflikt” : En kvalitativ undersökning om lärares arbete med brottsförebyggande insatser

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Filip Krstic; Adam Rydberg; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka lärares arbete med brottsförebyggande insatser i skolan. Genom att utforska och analysera hur lärare uppfattar och implementerar dessa insatser, syftar studien till att ge en djupare förståelse för rollen och effekten av lärarnas bidrag till brottsförebyggande åtgärder. LÄS MER

  5. 15. Swipe to buy? : Examining the influence of Instagram and TikTok onmillennials fast fashion purchases

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Yahya Qayyum; Omar Wattar; Faisal Aljalab; [2024]
    Nyckelord :User-Generated Content; Millennials; Fast Fashion Industry; Ultra fast fashion; Digital Marketing; Consumer Behavior; Instagram; TikTok; Qualitative Research; Social Influence Theory; Buying Behavior Theory.;

    Sammanfattning : This thesis explores the influence of User-Generated Content (UGC) on the purchasingdecisions of millennials in the fast fashion industry, particularly through the platformsInstagram and TikTok. The research delves into the transformation from offline to onlinemarketing within the fast fashion sector, examining both fast-fashion and ultra-fast fashion tounderstand UGC's impact on consumer behavior, including environmental and ethicalconcerns. LÄS MER