Sökning: "socialisation lärande"
Visar resultat 1 - 5 av 96 uppsatser innehållade orden socialisation lärande.
1. Barn som inte stannar kvar på fritidshem : Jag väntar hemma tills mina kompisar kommer från fritids
Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Fritidshemmet har en viktig samhällelig funktion för barn mellan 6–13 år. Verksamheten kombinerar meningsfull fritid med undervisning och främjar barns sociala lärande. Men barns tillträde till fritidshem är villkorad och styrs av sina vårdnadshavares livssituation. LÄS MER
2. Samhällsorienterade ämnens betydelse för elevers identitetsskapande : - En kvalitativ studie om lärares perspektiv på identitetsskapande undervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Identitet är något vi alla besitter, denna utvecklas och formas hela tiden i flera vardagliga sammanhang. Skolan är till synes en plats som kan skapa förutsättningar för ett identitetsskapande. LÄS MER
3. INTRODUKTION AV NYANSTÄLLDA : En kvalitativ studie om hur introduktion kan påverka nyanställdas lärande och vilja att stanna inom ett stort energiföretag
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : .... LÄS MER
4. VIRTUAL ONBOARDING TRAINING FOR NEWCOMERS’ LEARNING OF REMOTE WORKING TOOLS
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Purpose: The overall purpose of this study is to understand newcomers’ learning of remote working tools concerning their adaptation to virtual teams and how virtual onboarding training can support them. Newcomers here are newly joined members of a workplace, and virtual teams are organisations operated by geographically distributed people relying on information and communication technologies. LÄS MER
5. Den digitala leken! En observationsstudie av digital lek i fritidshemmet med fokus på inne- och uteslutning
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att bidra med kunskap om hur inne-och uteslutning sker i digital lek, vilket observerats i fritidsverksamheten. Frågeställningarna var: “Hur kommunicerar eleverna med varandra i digital lek”?, “På vilket sätt sker inneslutande och uteslutande i digital lek”?, samt “Vad karakteriserar elevers allianser i digital lek”? Examensarbetet har haft Corsaros (1979) tillträdesstrategier som utgångspunkt i analysen, men har också inspirerats av Blidings (2004) studie om inne- och uteslutning, samt Dahls (2011) studier om allianser i lek. LÄS MER