Sökning: "Arbetsplatslärande"
Hittade 5 uppsatser innehållade ordet Arbetsplatslärande.
1. INTRODUKTION AV NYANSTÄLLDA : En kvalitativ studie om hur introduktion kan påverka nyanställdas lärande och vilja att stanna inom ett stort energiföretag
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : .... LÄS MER
2. En kvalitativ intervjustudie om kompetensutveckling : Linjechefers upplevelser av kompetensutveckling
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka linjechefers upplevelser av kompetensutveckling i sin yrkesroll. Studien utfördes på en stor global organisation i ett av huvudkontoren i centrala Stockholm. Det empiriska materialet samlades in genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer där en tematisk analys tillämpades som analysmetod. LÄS MER
3. Arbetsplatsens dynamiska karaktär : medarbetares perspektiv på attraktiva, hållbara och lärande arbetsplatser
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : Komplexitet och flexibilitet är två faktorer som präglar dagens arbetsplatser, gamla etablerade mönster ersätts med nya och ständigt föränderliga organisations - och anställningsformer. Arbetet är en essentiell del av individens tillvaro som bidrar till inkomsttrygghet såväl som social samhörighet och känsla av identitet. LÄS MER
4. Ledarskap för lärande : Hur kan ledarens direkta interaktion med medarbetare främja arbetsplatslärande?
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Bakgrund och syfte - Att ledare främjar lärande är viktigt för att organisationer ska utvecklas och vara konkurrenskraftiga i en föränderlig omvärld. Syftet med undersökningen är att bidra med kunskap om vilka direkta ledarskapsbeteenden och aktiviteter som främjar arbetsplatslärande. LÄS MER
5. Samla, bevara & sprid! : En kvalitativ undersökning om kunskapsbevarande i en tid då arbetsgivarbyten ökar
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om en organisations arbetsplatslärande, för att förstå hur kunskap bevaras inom organisationen i en tid av hög rörlighet på arbetsmarknaden. Syftet preciserades med tre frågeställningar; (1) På vilket sätt, i form av informella- och formella processer, delas kunskap på arbetsplatsen?, (2) På vilket sätt upplevs arbetet styrt av reproduktiva arbetsmetoder? och (3) Hur upplevs möjligheterna till ett utvecklingsinriktat lärande och arbetssätt? Studien byggde på en kvalitativ insamlingsmetod där semistrukturerade intervjuer genomfördes med sju anställda inom en organisation i konsultbranschen. LÄS MER