Sökning: "socialtjänsten anknytningsteori"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden socialtjänsten anknytningsteori.

  1. 1. Hur är det med förtroendet? : Socialarbetares syn på förtroendeskapande gentemot unga lagöverträdare

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Jonathan Ivarsson; Johannes Kainz; [2023]
    Nyckelord :Young offenders; Social workers; Social services; Trust; Confidence; Trust building; Unga lagöverträdare; Socialarbetare; Socialtjänst; Tillit; Förtroende; Förtroendeskapande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ge en bild av hur socialarbetare inom socialtjänsten ser på och arbetar med förtroende gentemot unga lagöverträdare. Studien har sin utgångspunkt i fyra kvalitativa semistrukturerade fokusgruppsintervjuer med socialarbetare som arbetar behandlande eller med insatser gentemot unga lagöverträdare inom Södertäljes kommuns socialtjänst. LÄS MER

  2. 2. Barnsekreterares roll inom familjehemsvården : En kvalitativ studie om barnsekreterares arbete med barnets nätverk och anknytningsteori inom familjehemsvården

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Louise Malmgren; [2023]
    Nyckelord :Attachment theory; foster placement; specifically appointed social workers; the social services; anknytningsteori; familjehemsplacering; barnsekreterare; socialtjänsten;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to investigate and analyze how specifically appointed social workers – barnsekreterare work within the foster care with foster placed children and their network and how specifically appointed social workers specifically work with the best interest of the child in their daily work and in relation to attachment theory within foster placement for children and how they prioritize the attachment between children, foster parents and biological parents throughout foster placements. For this essay there will be documented research of the topic and earlier studies, together with the theory done on attachments theory. LÄS MER

  3. 3. Barn som utsätts för indirekt våld till följd av mäns våld mot kvinnor : En intervjustudie utifrån socialarbetares perspektiv

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Khalat Azeez; Hazal Baysal; [2022]
    Nyckelord :child; indirect violence; family; social workers; perpetrator; risk factors; barn; indirekt våld; familj; socialsekreterare; förövare; riskfaktorer;

    Sammanfattning : The purpose of the following qualitative study was to explore social workers' perspectives on children's experiences of being exposed to domestic violence due to men's violence against women. The purpose was also to explore social workers' perceptions of support measures that used. LÄS MER

  4. 4. ”Det känslomässiga behovet är väldigt individuellt” : Socialsekreterares syn på utredning kring den känslomässiga tillgängligheten hos föräldrar utifrån BBIC

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Anna Söderlund; [2022]
    Nyckelord :BBIC; Känslomässig tillgänglighet; utredning; Socialsekreterare;

    Sammanfattning : I Sverige inkommer det cirka tusen anmälningar till socialtjänsten varje dag där det finns oro för barn och deras familjer. En socialsekreterare har då ett stort ansvar att utreda om barn får sina behov tillgodosedda av sina vårdnadshavare. LÄS MER

  5. 5. "SOCIALTJÄNSTEN ÄR SOM SPÖKEN" : En kvalitativ studie om förskolepersonals upplevelse av kommunikationen med socialtjänst

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Vårfrid Naemi Galaasen Svensson; Emma Björling-Spångberg; [2021]
    Nyckelord :Communication; knowledge exchange; mandated reporting; preschool; social services; Anmälningsskyldighet; förskola; kommunikation; kunskapsutbyte; socialtjänst;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka förskolepersonals upplevelse av socialtjänst, utifrån förskolepersonalens professionsperspektiv, kopplat till upplevd oro för barn i förskolan. En kvalitativ metod har använts där sex respondenter har deltagit i semistrukturerade intervjuer, där inkluderingskriterierna var att intervjupersonen arbetar i en kommun i Mellansverige med mindre än 20 000 invånare och minst tre års erfarenhet av arbetet som förskolepersonal. LÄS MER