Sökning: "sociologi förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden sociologi förskolan.

  1. 1. ”TYSTNAD ÄR FÖRÖVARENS BÄSTA VÄN” - En kvalitativ studie om förebyggande arbete mot sexuella övergrepp i förskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Andrea Bolstad Raa; [2021-08-24]
    Nyckelord :sexuella övergrepp; barn; förskola; skyddsfaktorer; förebyggande arbete;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning: Studien syftar till att undersöka vilka åtgärder studiens aktörer anser som viktiga i det förebyggande arbetet mot sexuella övergrepp mot barn, belysa hur studiens aktörer beskriver sitt arbete med att förhindra sexuella övergrepp mot barn samt vilka problem aktörerna identifierar i det förebyggande arbetet. 1) Vad förespråkar studiens aktörer som viktigt i arbetet för att förebygga sexuella övergrepp mot barn? 2) Hur beskriver studiens aktörer sitt arbete med att förebygga sexuella övergrepp mot barn? 3) Vilka problem identifieras av aktörerna i det förebyggande arbetet? Metod och material: För att besvara studiens syfte har en kvalitativ intervju- och dokumentanalys genomförts. LÄS MER

  2. 2. NYA UTMANINGAR INOM FÖRSKOLAN - En kvalitativ studie om barnskötarnas upplevelse av sina arbetsförhållanden innan och under pandemin

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Svetlana Sharanina; [2021-07-02]
    Nyckelord :pandemin; rekommendationer; barnskötare; psykosocial arbetsmiljö; krav; kontroll; stöd; maktperspektiv;

    Sammanfattning : Syfte med denna uppsats är att undersöka vilka effekter pandemin har på en förskoleverksamhet utifrån barnskötarnas egna upplevelser. För att på bästa sätt fånga upp fenomenet har fyra forskningsfrågor ställts i denna studie: -Hur upplevdes arbetsmiljö inom förskolan innan pandemin? -Hur har verksamheten implementerad Folkhälsomyndighetens rekommendationer samt regionala rekommendationer gällande covid-19 på arbetsplatsen och hur barnskötare känner sig inför smittorisken? -Hur beskriver personalen deras arbete under pågående pandemi utifrån -de krav som ställs på dem, den kontroll de har över sina arbetsuppgifter samt det sociala stödet som de får? -Hur hanterar chefer arbetssituationen under pandemin? Studiens teoretiska referensram byggs på beskrivning av begrepp psykosocial arbetsmiljö, med hjälp av krav-kontroll-stödmodell analyseras barnskötarnas arbetsförhållande under den pågående pandemi samt vissa arbetsförhållanden förtydligas ytterligare med hjälp av maktperspektiv. LÄS MER

  3. 3. ”Tiden räcker inte till… En olustig känsla överlag...” : En kritisk analys av föräldrars upplevelser av arbetssamhället

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för psykologi, pedagogik och sociologi

    Författare :Tim Hallbäck; Frida Jakobsson; [2021]
    Nyckelord :Labour; labour-society; criticism of labour; child perspective; preschool; one-dimensional paradigm; Arbete; arbetssamhället; arbetsnorm; arbetskritik; barnperspektiv; förskola; endimensionellt paradigm;

    Sammanfattning : Att barn spenderar sina dagar på förskolan medan föräldrarna lönearbetar tillhör vanligheten. Barns vistelsetid på förskolan står generellt i proportion till förälderns arbetstid. Förskolan är en plats för fostran och socialisation, och lönearbetet en möjlighet till självrealisation. LÄS MER

  4. 4. Vuxenperspektiv på barns lek : En intervjustudie av pedagogers och vårdnadshavares förståelse av genusmönster i den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Hawraa Asghar; Åsa Lundin; [2020]
    Nyckelord :Genus; förskolebarns lek; förskolelärare; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vuxnas uppfattning av barns lek i förskolan och hemma, med särskild inriktning mot vad genus förstås betyda för barns fria lek. I studien används semistrukturerade intervjuer med vårdnadshavare och pedagoger. Vi har utgått från det teoretiska perspektivet barndoms sociologi. LÄS MER

  5. 5. ”Någon kanske vet vad ett barn är, men ingen vet vad det kan bli” – en kvalitativ studie om barns möjligheter till delaktighet och inflytande i förskolan

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Marie Löfstrand; [2020]
    Nyckelord :Foucault; makt; barnkonventionen; delaktighet; barns inflytande; förskola.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur pedagoger inom förskolan arbetar för att tillförsäkra barns rätt att uttrycka sina åsikter samt vilken betydelse dessa åsikter tillmäts i praktiken. Studien utgår ifrån Foucaults maktbegrepp för att analysera hur kunskap och makt är sammankopplade. LÄS MER