Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Designing a Learning Analytics Dashboard : A case study inside the Novare Potential Boot camps

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Eduardo Alvarez Nowak; [2023]
    Nyckelord :Educational Technologies; User Experience; User Interface; Dashboards; Learning Analytics; Boot camps.;

    Sammanfattning : Learning Analytic Dashboards have proven to help students reach their academic goals by tracking their study data to offer feedback. However, current dashboard research focuses on traditional education, such as schools and universities, rather than emerging educational sectors like coding boot camps that have different curricula and structures. LÄS MER

  2. 2. Utvecklingen mot en modern och digitaliserad revision – En studie om implementering av big data och molntjänster inom revision

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Felicia Axelin; Robin Petersson; [2021-08-23]
    Nyckelord :digitalisering; big data; molntjänster; revisionsprocess; legitimitetsteorin;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Tidigare forskning tror att big data och molntjänster kommer att ha stor påverkan på redovisningsarbetet framöver. Big data är stora volymer av information som hämtas i realtid och som kräver speciella metoder för att hantera. Molntjänster innebär datatjänster som ger användaren tillgång överallt. LÄS MER

  3. 3. Centrala komponenter i omvårdnaden av pediatriska traumapatienter på en akutmottagning : En litteraturstudie

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Martina Larsson; Viktoria Strand; [2020]
    Nyckelord :Child; Components; Emergency department; Family; Nurse; Nursing care; Pediatric trauma; Support; Akutmottagning; Barn; Familj; Komponenter; Omvårdnad; Pediatriskt trauma; Sjuksköterska; Stöd;

    Sammanfattning : Bakgrund: Pediatriskt trauma är ett internationellt hälsoproblem som kräver att sjuksköterskan har ökad kunskap om barnets och dennes familjs behov, hur barnet reagerar på trauma både psykologiskt och fysiologiskt samt speciella färdigheter för att ge traumavård av god kvalitet. Att ge omvårdnad till dessa patienter kan vara komplext för sjuksköterskan, då vanligtvis även familjen finns närvarande. LÄS MER

  4. 4. Utmärkande drag i Akira Kurosawas filmskapande : Teman, Rörelse och Väder

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Björn Paulsson; [2019]
    Nyckelord :Kurosawa; Väder; Natur; Rörelse; Tema; Humanism; Samuraj; Neoformalism;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med uppsatsens är att belysa Akira Kurosawas unika färdigheter och utmärkande drag som filmskapare, vilket adresseras i tre frågeställningar: Vilka återkommande narrativa teman finns representerade i Kurosawas filmproduktion, och hur presenteras dessa i tre utvalda filmer? Hur använder sig regissören stilistiskt och filmtekniskt av rörelse i de tre filmerna? Hur tar sig väder och andra naturfenomen uttryck i de tre filmerna och vilken funktion har de där? Filmerna som analyseras är Drunken Angel (Yoidore tenshi/Den berusade ängeln, 1948), Stray Dog (Nora inu/ Revolvern, 1949) och The Hidden Fortress (Kakushi toride no san akunin/ Den vilda flykten, 1958). Analysen utgår från det neoformalistiska tillvägagångsätt som David Bordwell och Kristin Thompson beskriver. LÄS MER

  5. 5. Erfarenhetsåterföring i projekt inom LKAB Södra samt kommunikation gällande förändringar uppkomna till följd av projekt

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för teknikvetenskaper

    Författare :Melanie Göthe; Carola Andersson; [2019]
    Nyckelord :change; communication; continuous improvement; knowledge management; organization culture; project guidelines; project management; erfarenhetsåterföring; förändring; kommunikation; organisationskultur; projektarbetssätt; projektledning; ständiga förbättringar;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att, med hjälp av kunskap och färdigheter som förvärvats under utbildningens gång samt nyförvärvad kunskap, utveckla och förbättra två tidigare identifierade förbättringsområden hos LKAB. För att säkerställa att syftet uppfylldes användes frågeställningar gällande hur organisationens erfarenhetsåterföring skulle kunna förbättras samt hur deras kommunikation till medarbetare som påverkats, eller kommer att påverkas, av förändringar till följd av projekt kan förbättras. LÄS MER