Sökning: "spontaneous play"

Visar resultat 1 - 5 av 51 uppsatser innehållade orden spontaneous play.

  1. 1. Motorisk utveckling i förskolans utomhusmiljö : En kvalitativ studie om förskollärares arbetssätt med de yngsta barnensmotorik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Simon Rosengren; Denise Rosengren; [2023]
    Nyckelord :motor skill development; outdoor environment; preschool teachers working methods; youngest children; förskollärares arbetssätt; motorisk utveckling; utomhusmiljö; yngsta barnen;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att bidra med kunskap om hur förskollärare främjar deyngsta barnens motoriska utveckling i förskolans utomhusmiljö. Studienämnade också belysa den variation som kan finnas i utformningen avutomhusmiljön på olika förskolor. Åtta förskollärare på olika förskolor intervjuades i semistruktureradeintervjuer. LÄS MER

  2. 2. Lek, musik och rytmik för förskolbarns språkutveckling. : Förskolepedagogers uttryck för hur barns språkutveckling främjas av användningen av musik och rytmik i lekfulla sammanhang.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Lina Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Musik och rytmik; barns språkutveckling och lekfulla situationer.;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to contribute with knowledge about preschool teachers´ perception of children´s individual language development pormoted and developed by music and rhythm in playful situations and contexts. The study has been carried out through semi-structured interviews. LÄS MER

  3. 3. Lekfull matematik : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar kring matematik integrerat med lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Rebecca Fallqvist; Sara Berggren; [2023]
    Nyckelord :mathematics; play; preschool; preschool teachers; toddlers; de yngsta barnen; förskola; förskollärare; lek; matematik;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur förskollärare uppfattar att matematik kan integreras med lek samt hur de planerar och genomför detta arbete. Studien utgår från variationsteorin där de centrala begrepp som lyfts är lärandeobjekt, kritiska aspekter och variationsmönster. LÄS MER

  4. 4. Arbetssätt för kemiundervisning i förskolan : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares arbetssätt för undervisning i kemi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Marie Unge; [2022]
    Nyckelord :chemistry; experiments; methods; preschool; teaching; experiment; förskola; kemi; metoder; undervisning;

    Sammanfattning : The aim of this study is to contribute with knowledge about preschool teachers´methods in and preceptions about teaching chemistry. Data collection was preformed through five qualitive semi-structured interviews. The interviews were analyzed using thematic analysis. LÄS MER

  5. 5. Wanders in Woolwich

    Master-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Alastair Porter; [2021]
    Nyckelord :London; Woolwich; public space; platform; platforms; Aureli; Tattara; correspondence;

    Sammanfattning : From before enclosure, platforms have defined use and purpose within the physical and social world. The demarcation of space through levelling, texture and surface acting together to both enable and restrict use, platforms would later give their name to the socio political construct of the platform as ideological stage. LÄS MER