Sökning: "språk kommunikation förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 277 uppsatser innehållade orden språk kommunikation förskolan.

  1. 1. Att hitta vägen till inkludering i förskolan En kvalitativ studie om några förskollärares resonemang kring inkludering för barn i behov av särskilt stöd

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anna Maj; Cathrine Jovander; [2020-01-16]
    Nyckelord :inkludering; barn i behov av särskilt stöd; skolan; förskolan; förhållningssätt; delaktighet; miljö;

    Sammanfattning : Syfte:Syftet med den kvalitativa studien är att undersöka hur några förskollärare resonerar kringbegreppet inkludering, vilka barn som de anser vara i behov av särskilt stöd samt hurförskollärarna resonerar kring att arbeta inkluderande i förskolan med fokus på barn i behov avsärskilt stöd.Centrala frågeställningar i föreliggande studie är följande:1. LÄS MER

  2. 2. Användning av TAKK i förskolan som alternativ kommunikation : Förskollärarens uppfattningar om Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation; Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sukanya Vikman; Johanna Bolin Åhlander; [2020]
    Nyckelord :förskollärare; inkludering; mediering; språkutveckling; TAKK;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares uppfattningar om användandet av TAKK, Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation, samt hur verktyget kan främja barns språkutveckling. Det sociokulturella perspektivet kan relateras till TAKK då tecken används som ett medierande redskap i kommunikation, språk och tänkande. LÄS MER

  3. 3. "Vi googlade begreppet genus, då vi inte hade någon direkt uppfattning kring vad det innebär" : En kvalitativ studie om hur förskollärare konstruerar genus i Tornedalen

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande; Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Lydia Granvik; Amanda Niemi; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att analysera hur förskollärare i Tornedalen konstruerar genus i förskolan. Studien är av kvalitativ karaktär med utgångspunkt i det socialkonstruktionistiska perspektivet. Datainsamling till studien har skett genom skriftliga intervjuer med 13 förskollärare som är verksamma inom yrket i Tornedalen. LÄS MER

  4. 4. ”Det är viktigt att ha med sig rätta tankar redan från början” : En intervjustudie om förskollärares resonemang kring kritiskt förhållningssätt till digitalteknik.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT; Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Louice Jansson; Matilda Karlsson; [2020]
    Nyckelord :kritiskt förhållningssätt; digital teknik; förskollärare; undervisning; resonemang; kunskaper;

    Sammanfattning : Inledning Den digitala utvecklingen går snabbt framåt och berör alla i samhället. I en rapport från Statens Medieråd (2019) framgår att andelen barn mellan ett och åtta år som dagligen använder internet har ökat markant. LÄS MER

  5. 5. Musik och dans - ett lustfyllt avbrott och lärandeobjekt : En kvalitativ intervjustudie om musik och dans i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier; Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Galina Erlandsson; Eva Zemite; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning Denna studien syftade till att undersöka förskollärares förhållningssätt till dans- och musikämnen i den praktiska undervisningen utifrån läroplanens mål. Studien utgick från sociokulturella perspektiv samt utvecklingspedagogiska perspektiv. LÄS MER