Sökning: "språk status makt"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden språk status makt.

  1. 1. "Fröken säger att alla får vara med!" : En studie om barns tillträdesstrategier i pågående lekar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Emelie Berntsson; Lovisa Blom; [2020]
    Nyckelord :Lek; förskolan; tillträdesstrategier;

    Sammanfattning : Bakgrund: I förskolan är lek en stor del av barnens sociala liv och det blir viktigt för barnen att kunna tolka varandras leksignaler. William A. Corsaro utformade begreppet tillträdesstrategier. Dessa strategier använder barn som verktyg för att ta sig in i en pågående lek. LÄS MER

  2. 2. Spelar det någon roll? : En experimentell språkstudie om förskollärares instruktioner i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Mariah Harnesk; Mikaela Ribbing; [2018]
    Nyckelord :Språkstudie; språkanvändning; lärarinstruktioner; förskola; substantiv; pronomen; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Detta är en experimentell pilotstudie med syftet att ta reda på hur förskollärares olika sätt att ge instruktioner gällande en pysseluppgift skulle kunna skapa variationer i förskolebarns språk. Förskolans läroplan beskriver språkligt arbete i förskolan som viktigt för att barn ska få ett nyanserat språk och ordförråd. LÄS MER

  3. 3. Villkorad språkutveckling. En observationsstudie om samtalston och bemötande under måltidssituationer i en förskola

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Carolina Johansson; [2016-05-04]
    Nyckelord :kommunikation; etnicitet; differentiering; ojämlikhet; språkinlärning;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att beskriva hur pedagogers kontaktformer med barn i förskolan ser ut beroende på barnens etniska bakgrund, men också peka på möjliga konsekvenser dessa kontaktformer har på barnens språkliga utveckling och villkor på förskolan. Utgångspunkten är tidigare forskning inom området som tyder på att förskolebarn blir differentierade genom pedagogers förhållningssätt i kommunikationen. LÄS MER

  4. 4. Betydelsen av barns språk i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Katja Larsson; Eva Svensson; [2016]
    Nyckelord :språk; gemenskap; miljö; pedagoger; barn;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagoger uppfattar och arbetar med språkets betydelse när det gäller barns gemenskap och samvaro med andra barn på förskolan. För att få svar på detta har vi utgått från följande två frågeställningar; Hur resonerar pedagoger kring språkets betydelse för barns gemenskap och samvaro med andra barn på förskolan? Vilka metoder kan man som pedagog använda sig av för att främja och stimulera barns språkliga miljö? Vi har använt oss av en kvalitativ metod genom intervjufrågor som vi skickade ut till femton tillfrågade pedagoger. LÄS MER

  5. 5. Talet om särskiljande lösningar i skolan. En diskursanalytisk studie bland kommunala beslutsfattare

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Barta; [2012-02-10]
    Nyckelord :identitet; makt; språk; inkludering exkludering; diskursteori;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Studiens syfte är att fördjupa den specialpedagogiska diskussionen kring särskiljande undervisningsformer. Närmare preciserat är syftet med studien att undersöka hur särskiljande lösningar legitimeras i beslutsfattarnas tal samt vilka identiteter deras tal konstruerar. LÄS MER