Sökning: "språklig anpassning"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden språklig anpassning.

  1. 1. Specialpedagogers syn på pedagogers icke-verbala uttryck i utemiljön och dess betydelse för barn i språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Larsson; Therese Granqvist; [2024]
    Nyckelord :Förskolans utemiljö; icke-verbala uttryck; interaktion; specialpedagog; språklig sårbarhet;

    Sammanfattning : Studien förväntas bidra till ökad kunskap om specialpedagogens roll och uppdrag i förskolan och en ökad medvetenhet om vikten av pedagogers icke-verbala uttryck. Utifrån detta kan specialpedagogen tänkas anpassa sitt ledarskap i det pedagogiska arbetet som i sin tur kan skapa en mer stödjande miljö för alla barn i förskolan, oavsett behov av stöd i sin språkutveckling. LÄS MER

  2. 2. Extra anpassningar för elever i språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Marie Nilsson; Tobias Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Elevperspektiv; Extra anpassningar; Lärarperspektiv; Språklig tillgänglighet; Tillgänglig lärmiljö;

    Sammanfattning : Nilsson, M. & Nilsson, T. (2023). Extra anpassningar för elever i språklig sårbarhet. LÄS MER

  3. 3. Ett läromedels förutsättningar för en likvärdigläsutveckling : - en textuell analys av läromedlet Robin

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Susanne Davidsson; [2022]
    Nyckelord :Läromedel; nivåanpassning; likvärdig utbildning; språklig anpassning; läsutveckling; läsebok; progression; bildläsbarhet; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : I dagens skola har alla elever rätt till en likvärdig utbildning oavsett tidigare erfarenhet, kunskapsnivå, förutsättningar och behov. Detta innebär en anpassning av ett läromedel så att eleven ges möjlighet att nå utbildningens mål (Skolverket 2019, s. 6). LÄS MER

  4. 4. ”Arkeologer pratar bara fin svenska, du vet sån där rikssvenska utan brytning” : – om killars inställning till förortsindexerad svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Sara Elaies; [2022]
    Nyckelord :Förort; förortsindexerad svenska; identitet; ungdomar; språklig medvetenhet; språklig anpassning;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande uppsats är tredelat. Det första delsyftet är att synliggöra hur deltagarna, som alla är killar med förortsbakgrund, beskriver förorten och förortsindexerad svenska. Det andra syftet är att undersöka deltagarnas inställning till deras och andras användning av förortsindexerad svenska. LÄS MER

  5. 5. Elever i språklig sårbarhet och en tillgängliggörande engelskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Frida Mattsson; Frida Oskarsson; [2022]
    Nyckelord :anpassningar; engelskundervisning; explicit inlärning; implicit inlärning; språklig sårbarhet; stödstrukturer; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Barn i språkliga svårigheter kan ha svårt att lära sig ett främmande språk, i synnerhet engelska med sin djupa ortografi. De kan stöta på dessa hinder utifrån svårigheter på sitt modersmål. Samtidigt är problemet att det finns för lite tid för inlärning, tiden för engelskundervisning är begränsad i skolan. LÄS MER