Sökning: "språklig bedömning"

Visar resultat 6 - 10 av 73 uppsatser innehållade orden språklig bedömning.

  1. 6. Godkänner lärare texter med en lägre språklig nivå än tidigare? : En undersökning av språkriktighetsfel i godkända elevtexter från de nationella proven

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Alva Schiöler; [2022]
    Nyckelord :Språkriktighet; ungas skrivförmåga; bedömning; skrivkris;

    Sammanfattning : År 2020 sändes Utbildningsradions dokumentär Skrivglappet, vilken gav upphov till en diskussion kring om unga har blivit sämre på att uttrycka sig i text. I dokumentären hävdasatt lärare idag godkänner texter med lägre språklig kvalitet än tidigare. LÄS MER

  2. 7. Va äre fö feL på å skrive och taLe mä diaLekt? : En kvalitativ intervjustudie om hur lärare förhåller sig till elevers dialektala inslag i tal och skrift i ämnet svenska

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Fredrik Andersson; [2022]
    Nyckelord :dialekt; bedömning; betyg; talspråk; skriftspråk; språklig medvetenhet;

    Sammanfattning : This study is based on the spoken and written dialectal expressions which I encountered  among students during my practical period in school. The aim of this study is to investigate how many spoken and written dialectal expressions are used by students and, at the same time, if these dialectal expressions may influence Swedish teachers in the assessment process. LÄS MER

  3. 8. Manipulation av moraliskt frikopplande och dess effekter på bedömning av oetiska beteenden

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Hanna Karlsson; [2022]
    Nyckelord :experimental design; moral disengagement; evaluation of unethical behaviors; bedömning av oetiska beteenden; experimentell design; moraliskt frikopplande;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka om en manipulation av mekanismerna moraliskt rättfärdigande, språklig omskrivning och förskjutning av ansvar, från Banduras (1999) teori om moraliskt frikopplande, påverkar bedömningen av oetiska beteenden. I studien användes en flerfaktoriell experimentell design. LÄS MER

  4. 9. Meningsrepetition hos 7-11 åriga barn i jämförelse med bredd i expressivt ordförråd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Logopedi

    Författare :Ebba Sjölund; Lina Tynkkynen; [2022]
    Nyckelord :Meningsrepetition; benämningstest; logopedi; skolbarn;

    Sammanfattning : Bakgrund Meningsrepetitionsuppgifter har använts i flera studier som mått på exempelvis verbalt korttidsminne, den episodiska bufferten och språklig förmåga. Hur meningsrepetition relaterar till språkliga förmågor har undersökts i flera studier, varav enstaka har undersökt relationen till expressivt ordförråd. LÄS MER

  5. 10. Bedömning inom grundläggande vuxenutbildning utifrån ett inlärningsgrammatiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Morgan Andersson; [2021-10-13]
    Nyckelord :Bedömning; processbarhetsteorin; grammatisk kunskapsnivå; språklig kunskapsnivå; likvärdighet; grundläggande vuxenutbildning; Gruv; förkunskapskrav; SVA;

    Sammanfattning : Av all forskning som idag bedrivs inom utbildning och lärande är det en förhållandevis liten del som skrivs om vuxenutbildningen och en ännu mindre del som handlar om vuxnas lärande på sitt andraspråk. Denna slutsats görs i en omfattande statlig utredning om vuxnas lärande med fokus på kvalitet och likvärdighet (KLIVA-utredningen 2020:458). LÄS MER