Sökning: "språkutvecklingsperspektiv i förskolan"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden språkutvecklingsperspektiv i förskolan.

  1. 1. Villkorad språkutveckling. En observationsstudie om samtalston och bemötande under måltidssituationer i en förskola

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Carolina Johansson; [2016-05-04]
    Nyckelord :kommunikation; etnicitet; differentiering; ojämlikhet; språkinlärning;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att beskriva hur pedagogers kontaktformer med barn i förskolan ser ut beroende på barnens etniska bakgrund, men också peka på möjliga konsekvenser dessa kontaktformer har på barnens språkliga utveckling och villkor på förskolan. Utgångspunkten är tidigare forskning inom området som tyder på att förskolebarn blir differentierade genom pedagogers förhållningssätt i kommunikationen. LÄS MER

  2. 2. Sjung för, sjung med och sjung till barn : En studie om hur musicerande situationer förekommer på tre olika förskolora ur ett språkutvecklingsperspektiv

    M1-uppsats, Institutionen för didaktik och pedagogiskt arbete

    Författare :Anna Oscarsson; [2010]
    Nyckelord :Musik; förskolan; sång; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : In 1998 years' curriculum for the preschool stands it those children under school age will get possibility that” communicate with the aid of differently expression shapes” and an example that is mentioned in the governing document is song and musical.   The purpose with this study is to examine how the song and the music are used from a language development perspective in three different preschools' activities. LÄS MER

  3. 3. Det viktiga samtalet- Om samtal under måltider på förskolan ur ett genus- och språkutvecklingsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Matilda Falk; Linda Jönsson; [2009]
    Nyckelord :Samtal; Jämställdhet; genus; språkutveckling;

    Sammanfattning : Vår övergripande frågeställning i arbetet har varit Hur ser samtalen under måltiderna ut på förskolan? Utifrån denna frågeställning har vi byggt upp vårt arbete kring observationer, språkutveckling och genusperspektiv. Vi har genomfört observationer på två förskolor under måltiderna. LÄS MER

  4. 4. Förskola och arbetet med språkstimulering, : En intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Pedagogiskt arbete

    Författare :Sara Töyrä; Sara Abrahamsson; [2009]
    Nyckelord :Språkutveckling; språkstimulerade arbete; förskola;

    Sammanfattning : Detta arbete har syftet att undersöka hur pedagoger arbetar och ser på barns språkutveckling inom förskolan. Vår utgångspunkt var den didaktiska frågan Hur? Undersökningsmaterialet består bland annat av litteratur om tidigare forskning inom ämnet och en genomförd undersökning gjord av Cecilia Rösth och Nina Keuneke. LÄS MER

  5. 5. Språkligt bemötande. : Pedagogers arbete med små barns språkutveckling och genus.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Annakarin Nelson; Frida Andréasson; [2008]
    Nyckelord :Nursery school; One- to three-year-olds; Linguistical treatment; Teacher perspective; Gender perspective.; Förskolan; Ett- till treåringar; Språkligt bemötande; Pedagogperspektiv; Genusperspektiv.;

    Sammanfattning : I förskolans läroplan beskrivs att pedagoger ska lägga stor vikt vid att uppmuntra varje barn till att utveckla sitt språk. Under verksamhetsförlagda delar av utbildningen och arbete på förskolor har vi sett att små barn ibland får stå åt sidan för att gynna verksamhet för äldre barn. LÄS MER