Sökning: "stereotyp män"

Visar resultat 21 - 25 av 82 uppsatser innehållade orden stereotyp män.

  1. 21. Genus, stereotyper och spel : En studie om igenkänning av stereotypt kroppsspråk hos spelkaraktärer utifrån ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Sophie Högsta; Carl Myhrén; [2019]
    Nyckelord :Genus; kroppsspråk; stereotyper; spel; representation;

    Sammanfattning : Stereotyper, gällande bland annat genus, förekommer ofta i spel, och därför har vi valt att granska detta område. Arbetets frågeställning löd: Vilka attityder har grafiker inom spelutveckling till stereotypa könsrepresentationer av spelkaraktärer, samt hur, och varför, de skulle kunna implementera dessa åsikter i framtida dataspel för att återspegla mer inkludering och mångfald genom karaktärsdesign? För att besvara frågeställningen skapades två 3D-modellerade karaktärer, en man och en kvinna, som sedan poserades i 10 stereotypa kroppshållningar. LÄS MER

  2. 22. Pojkars och flickors matematiska mindset : En kvalitativ studie med elever i årskurserna 2 och 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ingrid Anundi; Camilla Petersson; [2019]
    Nyckelord :girls; boys; mathematics; mindset; grades 2 and 3; flickor; pojkar; matematik; mindset; årskurs 2 och 3;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att beskriva och jämföra pojkars respektive flickors matematiska mindset i årskurserna 2 och 3. Detta görs genom att beskriva vad pojkarna respektive flickorna anser utmärka personer som är matematiskt duktiga, vad gemene man behöver göra för att bli matematiskt duktig, samt deras syn på sin egen förmåga i matematikämnet. LÄS MER

  3. 23. Spel om hierarkier : En kulturanalytisk studie av digitala krigsspel och spelkultur

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Christoffer Norberg Jansson; [2019]
    Nyckelord :maskulinitet:hegemoni:krigsspel:gemenskap:trakasserier;

    Sammanfattning : Det digitala krigsspelet Squad är mötesplats för flera olika föreställningar som rör manlighet och gemenskap. Föreställningar om maskulinitet kopplad till soldaten, spelaren och krig påverkar handlingsutrymmet för de som exkluderas av hegemoniska maskuliniteter som reproduceras utifrån den tänkta demografin: män. LÄS MER

  4. 24. En förödande stereotyp eller bara en vanlig man?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Hanna Mellin; Alice Eriksson Grönberg; [2018]
    Nyckelord :icke-stereotyp reklam; unga män; maskulinitet; stereotyper; identitet; varumärke; marknadsföring; varumärkesidentitet; varumärkesassociationer; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att öka kunskapen kring hur reklam med icke-stereotypa porträtt av mansrollen upplevs av unga män (16-24 år). Vidare syftar den till att undersöka relationen mellan dessa porträtt och dess avsändare genom att belysa hur varumärket bakom reklamen påverkar upplevelsen. LÄS MER

  5. 25. Det kvinnliga odjuret och den manliga skönheten : En semiotisk kvalitativ innehållsanalys om manliga och kvinnliga stereotyper i Disneys två versioner av Skönheten och Odjuret

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Gabriella Löfgren; Moa Tegnér; [2018]
    Nyckelord :Skönheten och Odjuret; Disney; genusperspektiv; semiotik; stereotyp; könsstereotyper; visuell kommunikation;

    Sammanfattning : Människor lever i ett komplext samhälle där individers levnadssätt och stereotypa roller återspeglas i filmer (Mikos, 2014; Wood, 1994). Studien analyserar kritiskt två versioner av The Walt Disney Companys film Skönheten och Odjuret ur ett semiotiskt och genusteoretiskt perspektiv. LÄS MER