Sökning: "stereotyp män"

Visar resultat 6 - 10 av 82 uppsatser innehållade orden stereotyp män.

  1. 6. Reklam och Tradition - Allt var inte bättre förr : En semiotisk analys av Hansas julreklam över tre decennier

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Åse Dannbring; Hilma Bengtsdotter; [2022]
    Nyckelord :advertising; Christmas advertising; commercial; commercialization; diversity; gender; identity; representation; stereotype; semiotics; tradition; genus; identitet; julreklam; kommersialisering; mångfald; reklam; representation; stereotyp; semiotik; tradition;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka Hansas (ett varuhus i södra Sverige) julreklam över de senaste 30 åren, genom en kvalitativ semiotisk analys. Detta gör vi för att ge inblick i hur representation, stereotyper och identitet kommer till uttryck i Hansas reklam i skenet av förändrade och beständiga samhällsvärderingar. LÄS MER

  2. 7. Rolling Stone under 10-taletolling : Vilka får synas och hur? En studie i kvinnors visuella representation på Rolling Stones magasinomslag

    M1-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för design

    Författare :Katarina Dzanan; Vilma Holm; Tove Malmsten; [2022]
    Nyckelord :Visuell kommunikation; tidningsomslag; kvinnor; representation; genus; male gaze.;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: Tidigare forskning visar att media och dess innehåll har stor påverkan på hur samhället ser på kvinnor och skapar en förväntan på hur kvinnor bör vara utifrån stereotyper och normer. Om inte kvinnor representeras på magasinomslag skapas klyftor och ojämlikhet. LÄS MER

  3. 8. “Annars är man ingen människa utan bara en liten lort” : En textanalys om fem barnböcker av Astrid Lindgren utifrån ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Georgette Namei; Viktoria Mårtensson; [2021]
    Nyckelord :Stereotyp; normbrytande; genusperspektiv; barnböcker; Astrid Lindgren;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur flickor/kvinnor och pojkar/män framställs utifrån Nikolajevas motsatsschema i fem barnböcker av Astrid Lindgren, alltså Pippi Långstrump (1945), Barnen på Bråkmakargatan (1958), Madicken (1960), Bröderna Lejonhjärta (1973) och Ronja rövardotter (1981). Vårt syfte var även att undersöka hur framställningen av flickor/kvinnor respektive pojkar/män utifrån Nikolajevas motsatsschema skiljer sig i de olika böckerna, samt att undersöka hur könsmönstren förändrats över tid i de analyserade böckerna, utifrån Nikolajevas motsatsschema. LÄS MER

  4. 9. Förpackningsdesign ur genusperspektiv : En studie om könsneutral förpackningsdesign för deodoranter

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för information och teknik

    Författare :Micaela Roos-Larson; Vicktoria Nordmark; [2021]
    Nyckelord :Packaging design; graphic design; gender; norm; gender coding; gender identity; stereotype; gender neutral; Förpackningsdesign; grafisk design; genus; norm; könsnorm; könsidentitet; stereotyp; könsneutral;

    Sammanfattning : Deodoranter är en produkt som har samma funktion för alla kön, men förpackningarna skiljer sig för att attrahera olika målgrupper. Tydligt könskodade förpackningar skulle kunna leda till att människor känner sig tvingade att välja en produkt som är anpassad för ett kön. LÄS MER

  5. 10. Reaktioner på emotioner : Glada kvinnor och arga män?

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Caroline Zell; Erika Domäng; [2021]
    Nyckelord :Emotioner; Happy Face Advantage; Könsbias; Social Kategorisering; Stereotyper;

    Sammanfattning : Trots att Sveriges rankas som ett av världens mest jämställda länder lever fortfarande föreställningar om vilka egenskaper som är typiskt kvinnliga respektive manliga kvar. Tidigare studier har visat att emotion i kombination med kön påverkar hur snabbt en känsla uppfattas. LÄS MER