Sökning: "stereotypes in popular media"

Visar resultat 1 - 5 av 49 uppsatser innehållade orden stereotypes in popular media.

  1. 1. Representation av genus i svenska ungdomsserier : En multimodal kritisk diskursanalys av genusrepresentation i Young Royals och Störst av allt

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Lizette Bergman; Erica Jonbacker; [2024]
    Nyckelord :Representation; stereotypes; gender; MCDA; Netflix; Young Royals; Störst av allt Quicksand ;

    Sammanfattning : The purpose of the study “Representation of gender in Swedish youth TV series” is to illustrate how genders are represented in Swedish youth tv-series. Young people are influenced by the media when creating their identities and shaping their views of the world. LÄS MER

  2. 2. Medias kritiserade musikgenre : En kvalitativ studie baserad på den mediala debatten kring rapkulturens relation till kriminalitet.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Maja Kjellberg; Linnéa Andersson; [2024]
    Nyckelord :rap; rap culture; discourse; linguistic strategies; criminality; rap; rapkultur; diskurs; språkliga strategier; kriminalitet;

    Sammanfattning : Just nu pågår det en debatt i media kring rapkulturen och dess omtalade koppling till kriminalitet. Rapartister ses ofta som influerare till gängkriminella kretsar på grund av deras låttexter som ofta handlar om mörker, knark och brott. LÄS MER

  3. 3. ”Måste påminna mig om attjag inte känner dem i verkligheten” : En studie om svenska k-popfans parasociala vanor

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Jian Cedi Agustin Sarmiento; Saga Fjordevik; [2024]
    Nyckelord :parasocial interaction; parasocial relationship; gender; stereotypes; k-pop; sweden;

    Sammanfattning : This quantitative study aims to understand the parasocial interaction (PSI) and parasocial relationship (PSR) between Swedish k-pop (korean popular music) fans and k-pop idols. The study also aims to understand how gender and stereotypes affect the way parasocial relationships are formed and upheld. LÄS MER

  4. 4. VAD TITTAR BARNEN PÅ, EGENTLIGEN? Representation i Youtubeinnehåll som konsumeras av barn i åldern 9–12 år

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Matilda Liebig; [2023-03-10]
    Nyckelord :Representation; Youtube; barn; genus; intersektionalitet; ECA;

    Sammanfattning : Executive summary Different media outlets have a big role in shaping our perception of reality, perhaps even more so for children. They have fewer reference points with real life than us adult, what they see in various channels is more or less all they know of the outside world. LÄS MER

  5. 5. HUR VI SKRIVER OM FLYKTINGAR - En jämförande kvantitativ innehållsanalys av gestaltningen av flyktingar från mellanöstern respektive Ukraina i svenska nyhetsmedier

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Jennifer Karlsson; HUR VI SKRIVER OM FLYKTINGAR; [2023-03-10]
    Nyckelord :Gestaltningsteori; Journalistik; Nyhetsmedier; Flyktingar; Orientalism; Ukraina; Mellanöstern;

    Sammanfattning : Executive summary The purpose of this thesis is to examine if there is a difference in the way Swedish news media reports about refugees depending on their nationality. The purpose of this is to examine if popular orientalist stereotypes and ideas can be found in news articles that are presented as objective. LÄS MER