Sökning: "stil och identitet"

Visar resultat 21 - 25 av 54 uppsatser innehållade orden stil och identitet.

  1. 21. Ungdomars tankar om stil : En studie om 16 åringars klädstil

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Hans Meyer Diaz; [2016]
    Nyckelord :Identitet; personlighet; smak; klädstil; livsstil;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med studien var att undersöka ungdomars tankar om klädstil. Hur uttrycker ungdomar sin klädstil? Vad betyder ungdomars klädstil för dem? Metod Studien använder sig av kvalitativa intervjuer. Fyra 16 åriga elever intervjuades. En ljudinspelare och intervjuguide användes som hjälp. LÄS MER

  2. 22. När ”den personliga stilen” hittar hem i offentligheten : en studie av symboliska praktiker genom inredningsbloggar

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Fredrik Trossö; [2015]
    Nyckelord :stil; livsstil; sociala medier; symboliskt kapital; symbolisk demokratisering; självförverkligande; autenticitet; Ewen; Bourdieu; Meyrowitz; Social Sciences;

    Sammanfattning : Jag har genomfört en kvalitativ innehållsanalys av inredningsbloggar. Syftet med analysen är att klarlägga hur betydelsen av stil påverkas av och gestaltar sig i sociala medier och mer specifikt vad hemmet och heminredningen spelar för symbolisk roll i detta sammanhang. LÄS MER

  3. 23. Identitetsskapande på Lookbook : En undersökning av relationen mellan Lookbook och identitetsamt kläders betydelse

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Petter Lindström; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Med tanke på hur modevärlden ser ut idag, att så många har privata modebloggar och många modebloggare har gjort sig ett namn i branschen, är det ur ett socialpsykologiskt perspektiv viktigt att undersöka kvinnliga modebloggares tankar och upplevelser kring att presentera sig själv på internet och hur det är relaterat till deras identitet. Modebloggare är idag aktiva aktörer inom modevärlden som ofta samarbetar med stora modeföretag. LÄS MER

  4. 24. Man köper ju inte asfalt med hjärtat : En studie av tonalitet i bruk på NCC

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Svenska/Nordiska språk

    Författare :Helena Wahlberg; [2014]
    Nyckelord :Tonalitet; stil; identitet; diskursanalys; stilanalys; webbtext; säljande text; NCC;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöker jag hur tonalitetsbegreppet uppfattas och används av medarbetare på NCC, och hur begreppet relaterar till det diskursanalytiska begreppet stil. Mitt material består av intervjuer med medarbetare på NCC och fyra säljande webbtexter från NCC:s webbplats. LÄS MER

  5. 25. Genusidentitet och brand image - en studie av konsumenter och varumärken

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Anja Broman; Mimmi Praks; [2014]
    Nyckelord :genusidentitet; genus; konsumenter; identitet; brand image; varumärkesidentitet; klädmärken; stil; brand identity; identity; consumers; gender; gender identity; clothing brands; style; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte Uppsatsens syfte är att belysa förhållandet mellan varumärkens och konsumenters genusidentitet och brand image för att därmed bidra till teoribildningen kring begreppet brand image. Metod Studien ämnar skapa en förståelse utifrån konsumenters perspektiv snarare än att förklara dem. LÄS MER