Sökning: "styrda aktiviteter fritidshem"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden styrda aktiviteter fritidshem.

  1. 1. Spel och rörelse? : Fritidslärares uppdrag i arbetet med IKT och rörelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Elin Steen; Emelie Lundgren; Emma Jarestrand; [2023]
    Nyckelord :IKT; rörelse; digitala verktyg; fritidshem; arbetssätt;

    Sammanfattning : Följande studie syftar på att undersöka hur verksamma lärare och pedagoger på fritidshem runt om i Sverige arbetar med IKT i samband med fysisk rörelse, och hur de kan arbeta med detta. Vidare undersöker studien även hur lärare och pedagoger anser att rörelse i samband med IKT kan gynna barns rörelse. LÄS MER

  2. 2. Fysisk aktivitet i fritidshemmet : Med hjälp av digitala medel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sofie Jonsson; Johanna Lundin; [2023]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; Digitala medel; Fritidshem; planerad fysisk aktivitet; Fri lek;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka lärare i fritidshems erfarenheter gällande styrd fysisk aktivitet och fri lek, samt användning av digitala medel i aktiviteterna. Studien utgick från semistrukturerade intervjuer där sex lärare i fritidshem från sex olika skolor i sex olika kommuner intervjuades. LÄS MER

  3. 3. En studie om fritidslärares pedagogik - hur bygger man ett positivt skolklimat?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Nathalie Hultgren; Edward Rogius; [2023]
    Nyckelord :fritidshem; värdepedagogik; den generaliserande andre; den proximala utvecklingszonen; internalisering; kompisskapande; skolklimat;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur fritidslärare påverkar elevers sociala miljö i fritidshemmet och vad som skapar ett positivt skolklimat. Vi undersöker även vilka strategier lärarna använder sig av för att främja olika värden. Dessa värden är de som kommer av värdegrunden på fritidshemmet. LÄS MER

  4. 4. "...för läraren säger att alla ska vara med" : Barns perspektiv på delaktighet i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Marie Holmberg; Malin Persson; [2022]
    Nyckelord :barns perspektiv; delaktighet; delaktighetsmodellen; fritidshem; skolifiering;

    Sammanfattning : Sammanfattning Specialpedagogiska skolmyndigheten (2020) beskriver att sambandet mellan upplevd delaktighet, välmående och lärande är välkänt och delaktighet inom skolan är ett beforskat område. Forskning inom fritidshemmet är däremot relativt begränsad och Elvstrand och Närvänen (2016) efterlyser specifikt forskning om barns egna upplevelser och beskrivningar av delaktighet i fritidshem. LÄS MER

  5. 5. MÅSTE JAG VARA MED? : En studie om uppfattningar frånfritidspersonal om elevers deltagandei styrda aktiviteter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Signe Hellgren; Robin Adolfsson; [2022]
    Nyckelord :fritidshem; motivation; ledarskap; utbildning; stimulans;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vilka uppfattningar fritidspersonal har om elevers deltagande i styrda aktiviteter. Med hjälp av kvalitativa metoder undersöktes detta genom åtta semistrukturerade intervjuer. Informanterna i intervjuerna bestod av fritidspersonal från olika skolor. LÄS MER