Sökning: "subjektiv perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 128 uppsatser innehållade orden subjektiv perspektiv.

  1. 1. Samhällets interaktion med digitala enheter: en inblick i de etiska och samhälleliga dimensionerna av artificiell intelligens

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Astrid Boström Andersson; [2024]
    Nyckelord :Artificiell intelligens; AI; maskininlärning; Samhällspåverkan av AI; Symbolisk Interaktionism; Habitus; Etiska Implikationer inom AI; Interdisciplinära tillvägagångssätt mot AI; Etik; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studien fokuserar på att utforska de samhälleliga implikationerna och etiska aspekterna som är förknippade med framsteg inom artificiell intelligens, som uppfattas av ett antal studenter inom civilingenjörsprogrammet i datateknik. Studien utreder dessa studenters perspektiv på AI:s samhälleliga roller och deras egna etiska ansvar i utvecklingen av AI-modeller. LÄS MER

  2. 2. “Som vilken annan dag som helst” : En kvalitativ intervjustudie om hur unga vuxna uppfattar och hanterar ökningen av detdödliga gängkriminella skjutvapenvåldet

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Felicia Lindberg; Moa Seth; [2024]
    Nyckelord :Perception; strategies; media; gang violence; lethal gang-related gun violence; risk; uppfattning; hantering; media; gängkriminalitet; dödligt skjutvapenvåld; risk;

    Sammanfattning : In recent years, lethal gang-related gun violence has increased in Sweden. The aim of this study is to investigate how young adults perceive and manage risks in society. Additionally, the study aims to investigate the media's influence on young adults' awareness of risks, with focus on the increased deadly gang-related gun violence. LÄS MER

  3. 3. Om landskapets estetik : perspektiv på estetikbegreppet och dess relation till landskapsarkitekturen

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Nora Juhlin; [2023]
    Nyckelord :landskapsarkitektur; estetik; estetisk upplevelse; iloso i; politik för gestaltad livsmiljö; hållbar statsutveckling; New European Bauhaus;

    Sammanfattning : I det här examensarbetet undersöks estetikbegreppet och dess relation till landskapsarkitekturen. För att skapa ett solitt ramverk genomfördes en littera- turöversikt med utgångspunkt i filosofins estetik. Utifrån litteraturöversikten utvecklades en modell för hur man kan förhålla sig till estetiska frågor. LÄS MER

  4. 4. Psykedelisk terapi – Att bryta ner för att bygga upp : Kartläggning av förmodade förändringsmekanismer i psykedelika-assisterad terapi för depressionssymptom – en scoping review

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Emil Skol Niklasson; [2023]
    Nyckelord :psychedelic-assisted therapy; mechanisms of change; mediators; depression; scoping review; Psykedelika-assisterad terapi; förändringsmekanismer; mediatorer; depression; scoping review.;

    Sammanfattning : Background: A recent surge in interest for psychedelic-assisted therapy has manifested itself in exponential increases of subject-related academic publications as well as broad media attention. However, a lot is still to be wished for regarding the question of how the therapy actually works. LÄS MER

  5. 5. Speciallärarexamen - oumbärlig eller överflödig? : Sex rektorers perspektiv på specialläraruppdraget

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emma Sandsborg; [2023]
    Nyckelord :profession; rektor; speciallärare; specialpedagog; språk-; läs- och skrivutveckling;

    Sammanfattning : Denna studie önskar bidra med kunskap om rektorers perspektiv på specialläraruppdraget och vilken insikt de kan ha gällande speciallärarens uppdrag och profession. Studien önskar även bidra med vilka rektorers visioner om och perspektiv på speciallärarens uppdrag kan vara framgent gällande elevers språk-, läs- och skrivutveckling. LÄS MER