Sökning: "svenska C läsförståelse"

Visar resultat 6 - 10 av 14 uppsatser innehållade orden svenska C läsförståelse.

  1. 6. Nivåbaserat läromedel för läsinlärning : En läsbarhetsanalys av Den magiska kulan

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Sofia Jonesjö; Sandra Fäste; [2015]
    Nyckelord :East-to-read; readability; legibility; reading comprehension; LIX; level-based; illustrations; Lättläst; läsbarhet; läslighet; läsförståelse; LIX; nivåbasering; illustrationer;

    Sammanfattning : The aim of the study is to examine a book used as level-based teaching material, Den magiska kulan (Wänblad, 2011), to analyse the progression within and between the different levels, A, B and C, intended for use in grade 1. The material is designed so that pupils at different levels in their reading development can share the same literature. LÄS MER

  2. 7. Läsförståelse : En kvantitativ studie kring elevers läsförståelse, baserat på nationella prov och självskattningar

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Malin Lindqvist; [2015]
    Nyckelord :Läsförståelse; nationella prov; självskattningar;

    Sammanfattning : Elever som har svårt att förstå instruktioner, läsa en text och förstå budskapet eller läsa en text och koppla ihop den med tidigare kunskap riskerar att uppleva svårigheter i skolan. Därför undersökte jag i detta examensarbete hur 61 elever i årskurs nio på högstadiet klarade av delprovet som behandlar läsförståelse, från det nationella provet i svenska år 2012. LÄS MER

  3. 8. Diagnostiskt läs- och skrivprov - ett verktyg för att identifiera elever som riskerar att ej nå målen i svenska, år 3?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Pedagogik

    Författare :Claes Rehn; Maritha Sedvallson; [2012]
    Nyckelord :DLS; Nationella prov; 3; identifiera; svenska; ej nå mål; diagnostisk; läsprov; läsförståelse;

    Sammanfattning : Vi har i detta arbete jämfört resultat i DLS-prov, moment läsförståelse, för ett antal elever i år 3 med deras resultat gällande läsförståelse vid de nationella proven. Vi ville se om dessa två prov bedömer läsförståelsen på samma sätt, för att se om DLS kan vara användbart som test för att hitta elever som behöver stöd när det gäller läsförståelse. LÄS MER

  4. 9. Värdefullt läromedel eller enbart ett utfyllnadsmaterial?

    C-uppsats,

    Författare :Caroline Jennings; [2011]
    Nyckelord :Skönlitteratur; skolundervisning; läsning; lärande;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Undersökningar visar att svenska grundskolelevers läsförmåga och läsförståelse minskar. Samtidigt påvisarvissa forskare att även skolans användning av skönlitteratur avtar, då skönlitteraturläsningen får ge plats åtandra “viktigare” moment i undervisningen. LÄS MER

  5. 10. Gemensam litteraturläsning och boksamtal

    C-uppsats,

    Författare :Caroline Andersson; Susanne Gustafsson; [2011]
    Nyckelord :Boksamtal; läsintresse; läskapacitet;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med denna studie har varit att undersöka några lärares och bibliotekariers uppfattning om vilka funktioner och begränsningar de ser med gemensam litteraturläsning och boksamtal i skolans tidigare år. Metod Den metod vi har valt att använda oss av är kvalitativa samtalsintervjuer. LÄS MER