Sökning: "svenska i mellanstadiet"

Visar resultat 36 - 40 av 205 uppsatser innehållade orden svenska i mellanstadiet.

  1. 36. ”Skrivundervisning kräver didaktisk skicklighet” : En studie om stöd till elever i skrivsvårigheter och till lärare som undervisar eleverna

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Hanna Arvidsson; Annie Popov; [2022]
    Nyckelord :Elementary school; literacy education; writing difficulties; scaffolding; challenge; Grundskola; skrivsvårigheter; skrivundervisning; stöttning; utmaning;

    Sammanfattning : I denna intervjustudie studeras lärares, specialpedagogers och rektorers uppfattning om skrivundervisning för elever i skrivsvårigheter. Syftet med studien är att bidra med kunskap om undervisning till elever i skrivsvårigheter på mellanstadiet utifrån såväl stöd och utmaningar till eleverna som till de lärare som undervisar dessa elever. LÄS MER

  2. 37. "Allt är fysik" som läromedel : En undersökning som utforskar om läromedlet ”Allt är fysik” är av värde för lärare undervisandes i fysik på mellanstadiet samt hur man kan arbeta med korta animerade videor på svenska fria från betalning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Fabian Svedén; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 38. Laborativa material i matematikundervisningen : -Sex mellanstadielärares röster om fördelar, hinder och vilka behov de har av stöd från specialläraren

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Åsa Magnusson; Cecilia Lindahl; [2022]
    Nyckelord :handledning; laborativa material; matematikundervisning; mellanstadiet; speciallärare;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Lindahl, Cecilia & Magnusson, Åsa. (2022). Laborativa material i matematikundervisningen-Sex mellanstadielärares röster om fördelar, hinder och vilka behov de har av stöd från specialläraren. LÄS MER

  4. 39. Lärarnas attityder till att använda formativ bedömning : En studie om hur lärare använder formativ bedömning i ämnet svenska med fokus på skrivutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Emelie Gustafsson; Joel Hagman Kadri; [2022]
    Nyckelord :Formativ bedömning; skrivutveckling; mellanstadiet; sociokulturella perspektivet; bedömning; kompetens; effektivitet; attityder; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Vår arbetslivserfarenhet är att lärares bedömning präglas i stor omfattning av summativ karaktär. Med utgångspunkt från detta är syftet med examensarbetet att undersöka vad lärare besitter för attityder, upplevelser och erfarenheter gentemot formativ bedömning i svenskundervisningen med fokus på skrivutveckling. LÄS MER

  5. 40. Lärobokens skiftande roll : Hur läroböcker i historia används i förhållande till andra läromedel i grundskolans årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Amanda Lindahl; [2022]
    Nyckelord :historia; läromedel; lärobok; mellanstadiet; litteracitet;

    Sammanfattning : Läroböcker används dagligen i den svenska skolan, inte minst under historieundervisningen. Utifrån egna erfarenheter är det läroboken som styr undervisningen i historia och något som lärarna lätt faller tillbaka på. Vilket läromedel en lärare väljer att använda påverkar elevernas möjlighet till kunskapsutveckling. LÄS MER