Sökning: "sverige sekulariserat"
Visar resultat 6 - 10 av 24 uppsatser innehållade orden sverige sekulariserat.
6. Är den sekulära normens styrka standard i var och ett religionskunskapsklassrum? : En empirisk studie av gymnasieelevers upplevelse av religionskunskapsundervisningen i ett sekulariserat Sverige.
M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Tidigare forskning visar att dagens religionskunskapsundervisning tenderar att ha ett sekulariserat perspektiv som norm i klassrummet. Denna norm resulterar i exkludering av religiösa elever samt en negativ inställning till individer med religiös tro. LÄS MER
7. Grundläggande värderingar : En kritisk diskursanalys av skolans läroplan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/ReligionsvetenskapSammanfattning : Abstrakt Denna uppsats fokuserar främst på formuleringen i skolans läroplan att skolans etik ska förvaltas av kristna traditioner och västerländsk humanism samt att undervisningen ska vara icke-konfessionell. Utifrån att jag har granskat och tolkat medias pressbild, de framlagda motionerna och olika vetenskapliga arbeten i ämnet så ställde jag mig följande frågor; vilken mediabild som kommer till uttryck och vilken kritik formuleringen får i motioner samt hur olika forskare tolkar formuleringen. LÄS MER
8. Vilsen, ensam och utanför : en litteraturstudie om existentiell ensamhet
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärandeSammanfattning : Sammanfattning Bakgrund: Existentiell ensamhet och utanförskap kan kopplas till psykisk ohälsa, som är ett av våra stora folkhälsoproblem i modern tid. Cirka 300,000 människor lever i social isolering i Sverige idag. LÄS MER
9. Meningsskapande i samtiden - en fokusgruppundersökning om vad det innebär att tro på oförklarliga fenomen i ett sekulariserat senmodernt samhälle som Sverige
Master-uppsats, Lunds universitet/Centrum för teologi och religionsvetenskapSammanfattning : The aim of this thesis is to survey and map out what it means to believe in unexplainable phenomena, that is phenomena not scientifically explained, in a secular late modern society. The study is explorative and used methods are five focus group interviews supplemented with a questionnaire, performed in southwest of Sweden. LÄS MER
10. Religionskunskapsämnets relevans i ett sekulariserat samhälle / The relevance of Religion Education in a secular society
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att först och främst ta reda på om dagens elever verkligen är sekulariserade. Oberoende om svaret är ja eller nej vill vi ta reda på hur detta påverkar religionsundervisningen. LÄS MER