Sökning: "systembolagets monopol"
Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden systembolagets monopol.
1. "Gårdsförsäljning av alkoholdrycker - en unionsrättslig klurighet En analys av lagförslaget i SOU 2021:95 och utredarens unionsrättsliga slutsatser"
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : I december 2021 överlämnade den så kallade Gårdsförsäljningsutredningen sitt betänkande till statsrådet Lena Hallengren. Utredaren hade fått i uppdrag att, bland annat, utreda möjligheterna för att införa gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker, under förutsättning att Systembolagets monopol säkras. LÄS MER
2. Småskaliga vinimportörer under kris : En studie om Systembolagets betydelse för småskaliga vinimportörers hantering av coronapandemin
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka vilken betydelse Systembolagets har haft för fem småskaliga vinimportörer i Sverige under coronapandemin. Studien ville även undersöka hur coronapandemin påverkat vinimportörernas försäljning samt vilka lärdomar vinimportörerna tar med sig av coronapandemin i sitt framtida arbete. LÄS MER
3. Alcohol Monopoly in Sweden and Wine Properties That Drive the Wine Sales
Kandidat-uppsats, KTH/Matematisk statistikSammanfattning : This research study in applied mathematical statistics, and industrial engineering and management aims to determine the wine properties that drive the wine sales in Sweden, while also examining how the monopoly in Sweden affects the alcohol sales and demand. Data were collected from Systembolaget, which is the only alcohol retail store chain in Sweden. LÄS MER
4. "Köp inte! Det är inte öl, det är vatten" : En multimodal kritisk diskursanalys av Systembolagets marknadskommunikation
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : This study analyses the marketing communication of Systembolaget. The material is the organization's last three tv-commercials. The aim of the study is to problematize the marketing communication of Systembolaget since it is a non-profit organization owned by the government. LÄS MER
5. Ett glas vin med omtanke : Systembolagets kamp i den svenska alkoholkulturen
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Media- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Systembolagets externa kommunikation är någonting många i Sverige får ta del av. Deras uppdrag är unikt, då de har monopol på detaljhandeln av alkoholhaltiga drycker i Sverige samt ett uppdrag att sälja med ansvar, utan ett vinstintresse. LÄS MER