Sökning: "teater teori"

Visar resultat 6 - 10 av 47 uppsatser innehållade orden teater teori.

  1. 6. Hur uppfattas drama av pedagoger i förskolan? : En fenomenografisk stuide om pedagogers uppfattningar av fenomenet drama

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Lina Gustavsson; [2022]
    Nyckelord :drama; phenomenography; preschool; educators; perceptions; drama; fenomenografi; förskola; pedagoger; uppfattningar;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att öka kunskapen om hur pedagoger uppfattar fenomenet drama samt hur de uppfattar att drama kan användas i förskolan. Syftet kommer att belysas genom att besvara följande tre frågeställningar: Vilken variation i uppfattningar av fenomenet drama finns bland pedagoger i förskolan? Vad innebär drama i förskolan enligt pedagoger? Hur uppfattar pedagoger att drama kan användas i förskolan? För att kunna svara på syftet samt frågeställningarna tar denna studie sin utgångspunkt i en fenomenografisk metodansats som används både som teori och en metod. LÄS MER

  2. 7. Där skoven skaver : En intervjustudie om publikens upplevda kunskapsinhämtning genom teater

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Ingebjørg Borg Pedersen; [2021]
    Nyckelord :Dramapedagogik; teater; dramapedagogiskt efterarbete; bipolaritet; psykisk ohälsa; anhöriga; publik;

    Sammanfattning : Dennas uppsatsen är en del av kandidatprogrammet i estetiska ämnens didaktik drama/teater, närmare bestämt kursen Självständigt arbete - kandidatuppsats i Drama/teater. Uppsatsen befinner sig inom det dramapedagogiska forskningsfältet och kan placeras inom det Sternudd (2000) definierar som det konstpedagogiska perspektivet (se sida3). LÄS MER

  3. 8. Den inkompetenta generationen- En guide till alternativa tolkningar av den millenniala generationens skådespelare

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Gisela Swarting; [2020-06-01]
    Nyckelord :skådespelare; skådespeleri; skådespelarkompetens; hantverk; generationer; millennialer; social identitet; organisation; arbetsplats; värderingar; beteenden; teater; Helsingborgs stadsteater; Sasha Becker; Einar Bredefelt; Stina Hwatz;

    Sammanfattning : På en arbetsplats möts generationer i en gemensam strävan mot samma mål. En fantastisk plats för utbyte av erfarenheter och idéer, som har potentialen att bredda och berika varje individs uppfattning om sin profession och sig själva. LÄS MER

  4. 9. ”Jag vill ha slitningar där sprickor växer, där avstånd mellan tid och tid / blir kött” : Att teckna i negationer: En studie av negationens kritiska potential i Christina Ouzounidis postdramatiska teatertext Spår av Antigone (2014)

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Litteraturvetenskap

    Författare :Sissela Nelander; [2020]
    Nyckelord :Adorno; Critical Theory; Postdramatic theory; Postdramatic theatre; Adaption; Negation; Christina Ouzounidis; Antigone; Adorno; Kritisk teori; Postdramatisk teori; Postdramatisk teater; Adaption; Negation; Christina Ouzounidis;

    Sammanfattning : With basis in critical theory, as defined by Theodor W. Adorno, as well as Hans-Thies Lehmann’s theory on postdramatic theatre this study investigates the ethic and aesthetic processes of negation in Christina Ouzounidis theatre texts. LÄS MER

  5. 10. Multimodala läsarter och performativitet : Högläsning, skrivande och kroppslighet som resurser för produktion av läsart i ämnet teater/scenisk gestaltning.

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Per Thorén; [2020]
    Nyckelord :Multimodalitet och performativitet;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte är att undersöka hur läsart produceras i en pedagogisk miljö när ett drama ska upp till produktion. Med hjälp av ett designteoretiskt perspektiv lyfts vilka resurser som används i arbetet med etablerandet av läsart och tillsammans med performativ teori visas hur dessa resurser påverkar elevernas förhållande till läsart och teater som medium. LÄS MER