Sökning: "telefonrådgivning"

Visar resultat 21 - 25 av 152 uppsatser innehållade ordet telefonrådgivning.

  1. 21. Föräldrars upplevelse av sjuksköterskors stöd via telefonrådgivning : En kvalitativ studie

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för hälsa, medicin och vård

    Författare :Anna Flodqvist; Ann-Kristine Adrelius; [2022]
    Nyckelord :Communication; nursing care; parents experiences; support; telephone counseling; Föräldrars upplevelser; Kommunikation; Omvårdnad; Stöd; Telefonrådgivning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Telefonrådgivningen har en betydande roll för människor att komma i kontakt med sjukvården. Den rådgivning som ges idag har till viss del ersatt fysiska besök. Sjuksköterskans uppgift i telefonrådgivningen är att skapa relationer och kommunicera med personer som söker vård, bedöma vårdbehov och utgöra ett stöd. LÄS MER

  2. 22. Tillit vid telefonrådgivning : En kvantitativ studie om skillnader på given vårdnivå

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Elisabeth Ghanbari; Maria Oskarsson; [2022]
    Nyckelord :tillit; telefonrådgivning; egenvårdsrådgivning; distriktsjuksköterska; hållbar vård; lärande samtal;

    Sammanfattning : Telefonrådgivning är en av distriktssköterskans arbetsuppgifter och målsättningen är en ökad tillgänglighet och kvalitet genom att hjälpa patienten till rätt vårdnivå och att minska antal fysiska besök till vården. För att uppnå målen i Agenda 2030 måste hälso- och sjukvården minska klimatpåverkan och att bedriva vård på distans som vid telefonrådgivning är en viktig del. LÄS MER

  3. 23. Att arbeta med telefonrådgivning : ett lärorikt och utmanande arbete

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Caroline Hässelås; Maria Johansson; [2022]
    Nyckelord :telefonrådgivning; sjuksköterska; upplevelse; svårigheter; förutsättningar; kvalitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : I dagens samhälle inom primärvården sker ofta den första kontakten via telefonrådgivning och det är sjuksköterskan som tar emot samtalen från patienten. Primärvården ska vara tillgänglig via telefon under hela dagen för att patienten ska kunna få en första bedömning av sitt vårdbehov under samma dag som de ringer in. LÄS MER

  4. 24. Att våga stå i frontlinjen : Sjuksköterskans upplevelse av att bedöma psykisk ohälsa i telefonrådgivning inom primärvården

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Mina Adamson; Ebba Leijonhufvud; [2022]
    Nyckelord :nurses experience; telenursing; mental illness; primary care; patient-centered care; caring conversations; sjuksköterskans upplevelse; telefonrådgivning; psykisk ohälsa; primärvård; patientcentrerad vård; vårdande samtal;

    Sammanfattning : Psykisk ohälsa är ett växande folkhälsoproblem och förutspås vara den största sjukdomsbördan i världen år 2030. Första vårdkontakten för patienter med psykisk ohälsa är vanligtvis sjuksköterskor i telefonrådgivning inom primärvård. LÄS MER

  5. 25. Sjuksköterskans upplevelse av att göra suicidriskbedömning över telefon på psykiatrisk akutmottagning

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Lina Andersson; Sara Karlsson; [2022]
    Nyckelord :psykiatrisjuksköterskan; suicid; suicidriskbedömning; telefonrådgivning; sjuksköterskans perspektiv; kvalitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : Tusentals människor avlider varje år genom suicid, i Sverige och globalt. Flera av dem har en tid innan sin död haft kontakt med hälso- och sjukvården. Dygnet runt, årets alla dagar går det att nå sjuksköterska på telefonrådgivning för att få råd och stöd. LÄS MER