Sökning: "telefonrådgivning"

Visar resultat 16 - 20 av 152 uppsatser innehållade ordet telefonrådgivning.

  1. 16. Distriktssköterskors erfarenheter av att arbeta inom primärvården under en pågående pandemi : En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Sandra Löfgren; Artemis Michailidou Söderberg; [2022]
    Nyckelord :distriktssköterska; upplevelser; primärvård; pandemi; information; trygghet; telefonrådgivning;

    Sammanfattning : Pandemin har nu under en lång tid påverkat människors liv globalt och har även satt sina spår i Sverige. Omorganisationer har gjorts i primärvården till följd av pandemin. Distriktssköterskor har en viktig roll i det hälsofrämjande och förebyggande inom primärvården men detta arbete har till stora delar fått prioriteras bort. LÄS MER

  2. 17. Distriktsköterskors erfarenheter av telefonrådgivning vid psykisk ohälsa : - En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)

    Författare :Marie-Ange Nzeyimana; Jennifer Aronsson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 18. Att arbeta med telefonrådgivning på en hälsocentral : En kvalitativ intervjustudie

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Linda Ekman; [2022]
    Nyckelord :Telephone nursing; nursing; COVID-19; primary health care; qualitative study; Telefonrådgivning; omvårdnad; COVID-19; hälsocentral; kvalitativ studie;

    Sammanfattning : Bakgrund: Telefonrådgivning är ett komplext arbete, där sjuksköterskorna gör vårdbedömningar utan fysiskt möte. Stöd och råd ges till egenvård, samt hänvisar till adekvat vårdnivå. Inom telefonrådgivning krävs god kommunikationsförmåga och klinisk kompetens för att säkerställa patientsäkerhet. LÄS MER

  4. 19. Sjuksköterskors upplevelser av att bemöta unga vuxna med psykisk ohälsa via telefonrådgivning i primärvården : En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Kajsa Östergren; My Afzelius; [2022]
    Nyckelord :district nurse; experience; meeting; mental illness; nurse; primary care; telephone consulting; young adult; bemötande; distriktssköterska; psykisk ohälsa; primärvård; sjuksköterska; telefonrådgivning; unga vuxna; upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund: I primärvården arbetar både grundutbildade och specialistutbildade sjuksköterskor. Det finns behov av fördjupad förståelse om sjuksköterskors erfarenheter och upplevelser av bemötandet med unga vuxna med psykisk ohälsa via telefonrådgivning. Telefonrådgivning är en stor del av sjuksköterskornas arbete på vårdcentralerna. LÄS MER

  5. 20. Vad hade du på hjärtat? : - en systematisk litteraturstudie om kommunikation vid telefonrådgivning

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Avdelningen för omvårdnad

    Författare :Ellen Josse Widroth; Julia Östberg; [2022]
    Nyckelord :District nurse; telenursing; communication; Distriktssköterska; telefonrådgivning; kommunikation;

    Sammanfattning : Introduktion: Hälso- och sjukvårdsrådgivning per telefon introducerades i Sverige på 30-talet. Efterfrågan på telefonrådgivning har ökat sedan dess. Målet är att uppringaren känner sig hörd och distriktssköterskan är trygg i sin bedömning. För att uppnå detta mål krävs en god kommunikation mellan de två. LÄS MER