Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Från individuella hjältedåd till kollektiv gemenskap : En kvalitativ kritisk diskursanalys om framställningen av det svenska damlandslaget i fotboll i tidningarna Aftonbladet och Expressen under två världsmästerskap.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Ellen Lindbäck; Thelma Lönnegren; [2024]
    Nyckelord :Damfotboll; fotboll; VM; världsmästerskap; svenska damlandslaget; jämställdhet; idrott; framställning i media; genus;

    Sammanfattning : Fotboll är den sporten världen över som har störst dragningskraft, både på dam- och herrsidan, vad gäller utövare och åskådare (NE, u.å.). Trots att det är en idrott för både damer och herrar, och att det svenska damlandslaget i fotboll har presterat på en hög nivå under en lång tid (FIFA, u. LÄS MER

  2. 2. Saudiarabien - Fotbollens nya Mecka : En kvalitativ textanalys av svensk och saudisk sportjournalistik

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Hugo Flygare; Oliver Willför; [2024]
    Nyckelord :sports journalism; sportswashing; Saudi Arabia; football; sportjournalistik; sporttvätt; Saudiarabien; fotboll;

    Sammanfattning : Football is the world's most practiced sport. Historically, countries worldwide have employed the positive attributes of sports as a means of propaganda to present a more favorable image of their nation to a global audience. Recently, countries such as Russia, China, Qatar, and now Saudi Arabia have been accused of sportswashing. LÄS MER

  3. 3. Hur skiljer sig genusstereotyper i svensk och amerikansk spelreklam? : En jämförande textanalys

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Karoline Johnsen; [2020]
    Nyckelord :Genus; Stereotyper; Sverige; USA; Spelreklam; Onlinespel; Media; Reklam; Representation; Textanalys;

    Sammanfattning : Den här studiens syfte är att undersöka representationen av genusstereotyper, även med hänsyn till etnicitet, inom svensk och amerikansk spelreklam. Med hjälp av det teoretiska ramverket kommer viktiga delar av innehållet i reklamfilmerna att analyseras. LÄS MER

  4. 4. Den svenska eliten av fotbollsspelande män och kvinnor : En kvalitativ textanalys med fokus på Aftonbladets rapportering om svenska herrlandslaget i fotboll inför VM 2018 och svenska damlandslaget i fotboll inför VM 2019

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Media- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Sofia Nyborg; Oskar Nilsson; [2020]
    Nyckelord :Framing; representation; gender theory; FIFA World Cup; Swedish men’s national team; Swedish woman’s national team; football reporting; Framing; representation; genusteori; fotbolls-VM; svenska herrlandslaget; svenska damlandslaget; fotbollsrapportering;

    Sammanfattning : Denna uppsats har sin utgångspunkt i genus- och gestaltningsteori och målet var att redogöra för de eventuella skillnader som existerar i Aftonbladets rapportering om svenska herrlandslaget i fotboll och svenska damlandslaget i fotboll. Detta genomfördes med en kvalitativ textanalys av totalt 8 artiklar som skrevs och publicerades om de respektive landslagen inför herrarnas VM 2018 och damernas VM 2019. LÄS MER

  5. 5. Huliganens hemska historia : En historisk undersökning av svensk medias rapporte-ring om fotbollshuliganism mellan åren 1990-2002

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Historia

    Författare :Tim Dahlbacka; [2020]
    Nyckelord :huliganism; media; historia; fotboll; läktarvåld; press; 1990-tal; diskursanalys;

    Sammanfattning : Uppsatsen är en historisk undersökning av svensk medias rapportering om fotbollshuliganism mellan åren 1990-2002. Undersökningen har genomförts genom att studera artiklar från fyra av landets största tidningar: Aftonbladet, Dagens Nyheter, Expressen och Svenska Dagbladet. LÄS MER