Sökning: "the special needs upper secondary school"
Visar resultat 11 - 15 av 72 uppsatser innehållade orden the special needs upper secondary school.
11. Speciallärares och lärares perspektiv på nyanlända elevers lärande i matematik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : Midhat, Avin (2022). Speciallärares och lärares perspektivet på nyanlända elevers lärande i matematik. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmöuniversitet, 90 hp. LÄS MER
12. Kommunikation och delaktighet för elevers, lärares och specialpedagogers trygghet i lärande
Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : The purpose of this study was to explore how teachers and special educators wished to organize education in a Swedish city´s upper secondary school system in order to reach all admitted students. The purpose was also to identify what pedagogical needs of students and school staff that teachers and special educators enquire for in order to fulfil these goals. LÄS MER
13. ADHD och gitarrundervisning : En specialpedagogisk analys av gitarrlärares undervisning för elever med ADHD
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : One in every twelve pupils in the Swedish school system has the neuropsychiatric disorder known as Attention Deficit Hyperactivity Disorder, or ADHD for short. A disorder which effects the individual’s impulse control and ability to remain focus negatively. LÄS MER
14. ”Äsch, det är som vanligt, den elevenbrukar springa iväg lite” : En kvalitativ studie om svensklärares definition av NPF och deras arbete med extraanpassning och särskilt stöd i gymnasieskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : This study aims to examine how Swedish upper secondary teachers work with extra adaptationand special support regarding neurodevelopmental disorders (NDDs) in upper secondary schooland their perceptions of NDDs and what extra adaptations and special support entail. Tworesearch questions are presented: how do Swedish teachers define extra adaptation and specialsupport in terms of NDDs? And how do Swedish teachers work with extra adaptation andspecial support regarding NDDs in upper secondary school? Qualitative semi-structuredinterviews are conducted with six upper-secondary teachers. LÄS MER
15. Specialpedagogens arbetsuppgifter : En enkätstudie med 78 examinerade specialpedagoger
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Studien tar avstamp i de livliga diskussioner om specialpedagogens roll, uppdrag och arbetsuppgifter som förekommer i bland annat pedagogisk litteratur, tidskrifter och digitala forum. Syftet med studien är att belysa vilka arbetsuppgifter en specialpedagog, verksam inom förskola, grundskola och gymnasieskola i Sverige, bör utföra. LÄS MER