Sökning: "the teacher s work"

Visar resultat 1 - 5 av 1284 uppsatser innehållade orden the teacher s work.

  1. 1. Lärandemiljö för ett undersökande arbetssätt : En kvalitativ studie om förskollärarnas beskrivningar och tillvägagångssätt om lärandemiljö och produktiva frågor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013); Karlstads universitet

    Författare :Malin Malmqvist; Sabina Engström; [2024]
    Nyckelord :Investigative approach; Learning environment in preschool; Natural science; Prodictive questions; Sociocultural perspective; Lärandemiljö i förskolan; Naturvetenskap; Produktiva frågor; Sociokulturella perspektivet; Undersökande arbetssätt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om lärandemiljöer för undersökande arbetssätt i förskolan. Utifrån studiens syfte valdes semistrukturerad intervju som metod. I studien har åtta förskollärare intervjuats för att belysa deras beskrivningar hur de inkluderar lärmiljön utifrån undersökande arbetssätt. LÄS MER

  2. 2. Utmaningar i geometriundervisning: en djupdykning i innehåll, elevers missuppfattningar och lärarinterventioner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linnea Listring; Ida Green; [2024]
    Nyckelord :geometric objects; two- and three dimensional objects; relational understanding; instrumental understanding; teaching methods; Van Hiele instructional model; practical elements; daily life;

    Sammanfattning : This text discusses final results from empirical studies, scientific articles and literature from the period 1990-2023, concerning teachers’ knowledge, students’ misconceptions and various teaching methods related to geometric objects. The results highlight challenges for both teachers and students in understanding and defining geometric shapes and figures. LÄS MER

  3. 3. ”Det är väldigt roligt att jobba med någon som brinner, annars är det risk att slockna själv”: : En studie om kollegialt lärande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Linda Andersson; [2024]
    Nyckelord :Children’s learning and development; collegial learning; leadership role; nannies; preschool teachers; professional development; systems theory; Barns lärande och utveckling; barnskötare; förskollärare; kollegialt lärande; ledanderoll; professionellutveckling; systemteori;

    Sammanfattning : Kollegialt lärande är en metod där arbetslaget definierar problem och utmaningar i den egna praktiken i ett professionsutvecklande syfte. Föreliggande studie fokuserar på kollegialt lärande i arbetslaget i förskolan där samarbetet mellan förskollärare och barnskötare är av stor betydelse. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares förhållningssätt till barns delaktighet i tematiskt arbete i förskolan : En kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Ida Jansson; Alexandra Ordén; [2024]
    Nyckelord :Approach; classification; framing; participation; thematic work; Delaktighet; förhållningssätt; inramning; klassifikation; tematiskt arbete;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om tematiskt arbetssätt i förskolan. Syftet med studien är att synliggöra förskollärares förhållningssätt till barns inflytande och delaktighet i tematiskt arbete. LÄS MER

  5. 5. Varför fortsätter jag? : En kvalitativ studie med salutogen ansats om varför lärare stannar i professionen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Gustav Svensson; Edvin Ramos Lundin; [2024]
    Nyckelord :Salutogenic theory; Sense of Coherence; teachers; teacher attrition; teacher retention.; Salutogen teori; Känsla av Sammanhang; lärare; läraravgångar; behålla lärare.;

    Sammanfattning : Studien ämnar undersöka hur lärare beskriver sin arbetssituation och vad som motiverar dem att stanna i professionen. Studien syftar också till att undersöka hur lärarna själva beskriver eventuella problem i sitt arbete och hur de hanterar dessa problem. LÄS MER