Sökning: "theatre performance"

Visar resultat 21 - 25 av 101 uppsatser innehållade orden theatre performance.

  1. 21. ARTivistic strategies

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Annika Britt Lewis; [2021-04-01]
    Nyckelord :artivism; strategies; arenas; sites; performance; theatre; dance; art; activism; devising; contemporary; performance art; physical theatre; site specific; intervention; subversive; composition; methods; multidiciplinary; manuscript; omnipresence; hydra; multi-spacial; manifest; undercover; public space; tools; choreography; performance lecture; immersive; interactive;

    Sammanfattning : This is a reflection on contemporary performance work and it’s various strategies and methods in the interdisciplinary field of theatre, dance and performance art. Researching performative art in public space I’m posing the question; how can one develop new artistic strategies and arenas for dialog in and with our current society? By mapping my own practice and selected works, I emphasise the position of working outside of the theatre institutions and venues. LÄS MER

  2. 22. Requiem for Milady- Ett sceniskt undersökande av kvinnorollerna i Tennessee Williams sena dramatik

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Vanja Schöldéen Nilsson; [2021-04-01]
    Nyckelord :Tennessee Williams; skådespeleri; absurd theatre; experimental; burlesque; performance; avantgarde;

    Sammanfattning : I mitt arbete Requiem for Milady, undersöks hur och om de så kallat “monstruösa” kvinno- rollerna i TWs sena dramatik kan vidga och tänja gränser för hur vi ser kvinnliga stereotyper och kvinnliga /manliga identiteter? Vidare beskriver jag hur jag som skådespelare praktiskt närmar mig dessa rollporträtt med intentionen att undersöka en gestaltning som ligger bort- om konventioner inom ett psykologiskt realistiskt scenspråk. Vad uppstår, händer med materialet om jag närmar mig det genom en mer absurd och överdriven spelstil och söker befrielse genom medel som överdrift, kaos, tvetydighet och burlesk humor? Kan jag hitta ett sätt att gestalta kvinnor på scen bortom det mer traditionella?. LÄS MER

  3. 23. Dramapedagogens roll i en medskapande process med barn : En reflekterande studie om pedagogens roll i barns delaktighet i ett skapande teaterprojekt

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Lova Lundin; [2021]
    Nyckelord :co-creators; children; educational drama; the role of the pedagogue; creating through play; Dramapedagogik; medskapande; medskapare; pedagogens roll; skapa genom lek;

    Sammanfattning : This study is based on a theatre project which was carried through in spring 2020. The purpose of the study is to examine the role of the pedagogue in making the children co-creators in the production of the performance. The study is made in a drama pedagogical context, based on the art pedagogical perspective. LÄS MER

  4. 24. AI as Gatekeepers to the Job Market : A Critical Reading of; Performance, Bias, and Coded Gaze in Recruitment Chatbots

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Tema Genus

    Författare :Karin Victorin; [2021]
    Nyckelord :data feminism; digital discrimination; AI recruitment; chatbots; facial recognition; AFEA; hiring tools; feminist technoscience studies; intersectionality; coded gaze; hiring bots; social robots; performance; AI technology ethics; theatre and AI; Augusto Boal; posthumanism; Donna Haraway; Karen Barad;

    Sammanfattning : The topic of this thesis is AI recruitment chatbots, digital discrimination, and data feminism (D´Ignazio and F.Klein 2020), where I aim to critically analyze issues of bias in these types of human-machine interaction technologies. LÄS MER

  5. 25. Sanfolkets transformativa kunskapsprocesser : En kvalitativ analys av sanfolkets existentiella riter ur ett dramapedagogiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Ottilia Söderström; [2021]
    Nyckelord :San people; Ju ’hoansi; Drama as education; Transformative knowledge processes; Ritual studies; Performance studies; Anthropology of religion; Sanfolket; Ju ’hoansi; Dramapedagogik; Transformativa kunskapsprocesser; Ritualstudier; Performancestudier; Religionsantropologi;

    Sammanfattning : Studien syftar till att analysera sanfolkets existentiella riter och transformativa processer ur ett dramapedagogiskt perspektiv. Bakgrunden avgränsas till att undersöka och redogöra för Ju/’hoansifolkets etnografi, kosmologi samt riter med fokusering på de transformativa processerna. LÄS MER