Sökning: "theory of mind i skolan"

Visar resultat 6 - 10 av 12 uppsatser innehållade orden theory of mind i skolan.

  1. 6. Utanförskap i praktiken - En studie om autismspektrumtillstånd och dess implikationer i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Niklas Stefansson; [2018]
    Nyckelord :autismspektrumtillstånd; diskriminering; exkludering; Lgr11; funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar att med vetenskaplig förankring bidra till debatten kring högt ställda krav för elever med autismspektrumtillstånd. Syftet med studien är att kritiskt belysa de krav som ställs på elever med AST genom Lgr11 och synliggöra de svårigheter som kan uppstå vid funktionsnedsättningar i skolan för elever med AST, samt analysera konsekvenserna av detta. LÄS MER

  2. 7. Preventivt arbete mot våldsbejakande extremism ur ett lokalt perspektiv : En kvalitativ studie av hur samordnare och representanter för socialtjänsten, skolan och polisen arbetar mot våldsbejakande extremism

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Marlene Wämmerfors Antonsson; [2017]
    Nyckelord :våldsbejakande extremism; brottsförebyggande åtgärder; prevention; autonoma miljöer; vit makt-miljöer; islamistiska extremistiska miljöer;

    Sammanfattning : This study is aming to examine how municipal instances understand and work to prevent violent extremism. The study illustrates how the local coordinator in a swedish municipality together with representatives from the social service, the school and the police work against autonomous left, white power environment and violent Islamist extremists. LÄS MER

  3. 8. Några grundsärskoleelevers uppfattningar om sitt inflytande i skolan : En kvalitativ studie baserad på fokusgruppintervjuer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Linda Noord; [2017]
    Nyckelord :political participation; decision-making; influence; special school; intellectual disability; inflytande; politisk delaktighet; grundsärskola; intellektuell funktionsnedsättning; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vilka uppfattningar några elever inskrivna i grundsärskolans senare del har om sitt inflytande i skolan. Det empiriska materialet samlades in genom två fokusgruppintervjuer där sammanlagt fyra elever deltog. LÄS MER

  4. 9. Hacking Education with Virtual Microworlds

    Master-uppsats, KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)

    Författare :Pascal Chatterjee; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Contrary to popular belief, scientists working in their laboratories are not the members of society who learn the most in their daily lives. The members of society who do by far the most learning in their daily lives are children. LÄS MER

  5. 10. Elever med Asperger syndrom och deras upplevelse av pedagogiskt stöd i specialutformat gymnasieprogram

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskap och medicin

    Författare :Mikaela Runeson; Anna Svensson; [2012]
    Nyckelord :Asperger syndrom; Elever; Pedagogik; Arbetsterapi;

    Sammanfattning : Elever med Asperger syndrom har till följd av sin diagnos ofta svårigheter med theory of mind, central coherens, exekutiva funktioner, perception och socialt samspel med flera. Dessa svårigheter har för eleverna, i olika stor utsträckning, negativa konsekvenser i skolan. LÄS MER