Sökning: "tidiga insatser i praktiken"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden tidiga insatser i praktiken.

  1. 1. Tillgängliga lärmiljöer för elever i matematiksvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Kersti Lundqvist; Åsa Alsén; [2023]
    Nyckelord :grundskola; inkludering; lärmiljöer; matematiksvårigheter; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Examensförordningen förtydligar att speciallärare har en viktig roll då det gäller att arbeta förebyggande och främjande med tidiga insatser på organisation-, grupp- och individnivå. Lärmiljöer innebär i praktiken den arbetsmiljö där elevers lärande sker. LÄS MER

  2. 2. Socialtjänstens förebyggande arbete mot ungdomsbrottslighet : Arbeta akutstyrt eller förebygga - Behovet av ett paradigmskifte inom socialtjänsten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Julia Söderström; Hampus Thunström; [2023]
    Nyckelord :Juvenile delinquency; Social worker; Prevention; Possibilities; Ungdomsbrottslighet; Socialsekreterare; Förebyggande arbete; Möjligheter;

    Sammanfattning : Brottsförebyggande rådet (BRÅ) rapporterar att allt fler unga begår brott. Trots att tidiga insatser och förebyggande åtgärder har identifierats som nyckeln för att minska ungdomsbrottsligheten, finns det brist på resurser och kunskap för att effektivt implementera detta. LÄS MER

  3. 3. Gränsen mellan barnet och miljön : Konstruktioner och diskurser om tidiga insatser i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Ida Kristine Mortensen; [2023]
    Nyckelord :Diskurs; Kategorisering; Makt; Tidiga insatser; Subjektspositioner;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Mortensen, Ida Kristine (2022). Gränsen mellan barnet och miljön – konstruktioner och diskurser om tidiga insatser i förskolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. Specialpedagogiska perspektiv på språkutvecklande arbetssätt med digitalt skrivande som resurs

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria Holmqvist; Linda Sernerup; [2020]
    Nyckelord :digitalt skrivande; inkludering; läs- och skrivinlärning; speciallärarrollen; talsyntes;

    Sammanfattning : Holmqvist, Maria och Sernerup, Linda (2020). Specialpedagogiska perspektiv på språkutvecklande arbetssätt med digitalt skrivande som resurs. Speciallärarprogrammet språk-, skriv- och läsutveckling, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  5. 5. Hinder och möjligheter för elever i läs- och skrivsvårigheter : Speciallärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Helena Marcusson; Maria Dahlberg; [2016]
    Nyckelord :anpassningar; dyslexi; läs- och skrivsvårigheter; möjligheter; hinder; speciallärare; specialpedagogik; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka vilka hinder och möjligheter till att anpassa undervisningen för elever i läs- och skrivsvårigheter som speciallärare upplever finns i grundskolan och hur hindren kan undanröjas och möjligheterna bäst kan tas tillvara. Metoden som användes var kvalitativa intervjuer. LÄS MER