Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. “De tycker då att de slösar jättemycket tid och då skriver de bara in svaret” : En empirisk studie om lärares undervisning med och användning av digitala läromedel samt vilka möjligheter/utmaningar det medför

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Ajdin Hodzic; Eric Olsson; [2022]
    Nyckelord :Matematik; digitala läromedel; undervisning; lärare; svårigheter; möjligheter och teckensystem.;

    Sammanfattning : Syftet med denna empiriska studie är att undersöka hur matematiklärare i grundskolan undervisar med digitala läromedel. Studien ämnar också till att utforska lärares uppfattningar om svårigheter och möjligheter med att använda digitala läromedel i matematik. LÄS MER

  2. 2. Individuell digital hälsovägledning; Vilka faktorer är viktiga för att det ska fungera? : en kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Emma-Gill Macdonald Jacobsson; Matilda Ljungberg; [2021]
    Nyckelord :hälsopromotion; digital hälsa; individuell vägledning; coachning; personlig relation; individanpassning; flexibilitet; tillgänglighet; self-efficacy;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att utifrån deltagarnas tidigare erfarenheter av individuell coachning undersöka vilka faktorer som kan vara viktiga för en fungerande individuell digital hälsovägledning. Metod: Studien utfördes med en kvalitativ metod utifrån fokusgrupper med totalt tio deltagare, fördelat i tre grupper, där de diskuterade frågor utifrån en intervjuguide. LÄS MER

  3. 3. ”Jag skulle nog säga att det var en ögonöppnare” – erfarenheter från en internetbehandling vid alkoholbrukssyndrom

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Marie Enelund Moore; Anna Wendel; [2020-03-03]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersöker erfarenheter hos före detta deltagare i en internetbaserad KBT-behandling mot AUD, med särskilt fokus på vad dessa personer har upplevt som verksamt respektive icke-verksamt för att uppnå en förändring av sina alkoholvanor. Tolv deltagare intervjuas via telefon två år efter avslutad behandling. LÄS MER

  4. 4. Tillgänglig och inkluderande lärandemiljö : -En kvalitativ studie om lärares erfarenheter av individanpassningar för elever i läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Jane Brounéus; [2017]
    Nyckelord :individanpassningar; läs- och skrivsvårigheter; tillgänglig lärmiljö; inkludering; dilemmaperspektiv; fenomenologi;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva hur undervisande lärare i år 3-6 upplever sitt arbete med att tillämpa individanpassningar för att göra lärandemiljöer tillgängliga och inkluderande för elever i läs- och skrivsvårigheter. Studien syftar även till att beskriva vilka anpassningar lärarna gör och vilken betydelse dessa anpassningar har för lärandets tillgänglighet, samt att beskriva lärares upplevelser av tillgängliga lärmiljöer och inkludering. LÄS MER

  5. 5. Att kunna är viktigt, men att vilja är avgörande : en litteraturstudie som synliggör didaktiska strategier som motiverar elever till att vilja läsa

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Johanna Jönsson; Isabella Ridderborg; [2017]
    Nyckelord :Motivation; Didaktiska strategier; Läslust; Litteraturstudie;

    Sammanfattning : Eftersom motivation har ett nära samband med lärande kan det upplevas oroväckande när lärare har svårt att motivera sina elever till läsning. Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 skriver endast att lärare bör motivera sina elever till läsning, men nämner inga konkreta exempel på hur. LÄS MER