Sökning: "tro skolan"
Visar resultat 16 - 20 av 145 uppsatser innehållade orden tro skolan.
16. Religioners syn på sex och samlevnadsundervisning i skolan : i ämnet biologi
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Denna kunskapsöversikt belyser den tidigare forskning som finns gällande religioners syn på sex- och samlevnadsundervisning. Vi tycker att detta är ett angeläget område att studera eftersom det finns relativt lite forskning kring ämnet. LÄS MER
17. 42 : En analys av livsmening och meningsskapande i läroböcker för ämnet religionskunskap i gymnasieskolan
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Tros- och livsåskådningsvetenskapSammanfattning : Religionskunskap är ett gymnasiegemensammt ämne som alla elever i den svenska gymnasieskolan läser. Med utgångspunkt i den sekulära samhällsutvecklingen i Sverige har också skolan utvecklats i en sekulär riktning. LÄS MER
18. Hur summativ bedömning påverkar elevers självbild
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : Denna uppsats undersöker huruvida det råder en motsättning mellan skolans uppdrag att ”stärka elevernas tro på sig själva och framtiden” och användandet av summativ bedömning i skolan, mer specifikt i ämnet samhällskunskap. Detta görs i första hand med stämplingsteori som teoretisk utgångspunkt, för att därigenom synliggöra hur summativ bedömning påverkar elevers syn på sig själva, samt om detta i sin tur får några konsekvenser för deras ambitioner och deltagande i skolan. LÄS MER
19. Elevers motivation till matematik : Hur skapar lärare i årskurs 1-3 motivation och lust hos eleverna till att lära sig matematik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra hur lågstadielärare i årskurs 1-3 främjar elevernas motivation när det gäller matematikundervisning.Studien utgår från tre frågeställningar som ligger i grunden till denna studie: På vilket sätt använder lärare på en kommunal skola i mellan Sverige de viktiga faktorerna för elevers motivation i sin matematikundervisning? Vilka andra arbetsmetoder i matematikundervisning förutom de viktiga faktorerna kunde observeras i undervisningen hos lärare på en kommunal skola i mellan Sverige? Vilka effekter av lärarens motivationsarbete kunde observeras under matematiklektionerna?I den Studien har använts en kvalitativ metod där två observationer genomförts på tvåutbildade lågstadielärare och semistrukturerade intervjuer på tre utbildade lågstadielärare. LÄS MER
20. Analysis of Learning from IncidentsProcesses in Swedish and DutchHealthcare Systems : A Mixed Methods Study for Cross-Border Learning
Master-uppsats, KTH/Skolan för kemi, bioteknologi och hälsa (CBH)Sammanfattning : Many healthcare organisations face repetitive incidents because organisations tend to fail to learn from the past. Learning from incidents (LFI) in healthcare is a process through which healthcare professionals and the organisation as a whole seek to understand adverse events that have taken place. LÄS MER