Sökning: "tro skolan"

Visar resultat 26 - 30 av 145 uppsatser innehållade orden tro skolan.

  1. 26. Motivationens betydelse inom matematik : En studie om lärarens syn på motivationsfaktorer i matematik

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Carolina Jakobsson; Jenny Slånemyr; [2020]
    Nyckelord :Motivation; matematik; lärare; attityder; elever; faktorer;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker vilka faktorer som påverkar elevernas motivation förmatematikämnet. I studien undersöks hur lärare arbetar för att bibehålla elevers motivation. Hugo (2018) menar att läraren är den faktor som är mest betydelsefull för elevernas motivation. LÄS MER

  2. 27. User Adoption of Cognitive Agents : Identifying success factors from a process perspective

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Roxana Talebi; Julia Timmas; [2020]
    Nyckelord :Adoption; Cognitive Agent; Incentives; Project Process; Change Management; Transformation; Cognitive Technology; AI; Adoption; Chatbot; Incitament; Förändringsledning; Transformation; Kognitiv Teknologi;

    Sammanfattning : With the rise of intelligent solutions such as cognitive agents, many organizations are trying to identify how they can best utilize the benefits of the technology to make advancements as a company and enhance employee job performance. However, the attempts of many organizations are falling short from their expectations and users do not adopt to the technology. LÄS MER

  3. 28. Gymnasieelevers relation till kemi och deras syn på de förmågor som krävs för att utvecklas inom ämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria Sjöberg; [2020]
    Nyckelord :dynamiskt tankesätt; förmågor; gymnasiet; kemi; kemididaktik; motivation; statiskt tankesätt;

    Sammanfattning : Forskning har visat att vilken syn man har på förmågors påverkbarhet – om man ser dem som statiska eller som i hög grad påverkbara – har betydelse för både motivation och studieresultat. I det här arbetet, som har utförts som en enkätstudie på en gymnasieskola i södra Sverige, undersöktes elevers relation till kemi och deras upplevelse av påverkbarheten av de förmågor som krävs för att lyckas med kemiämnet i skolan. LÄS MER

  4. 29. Vilka argument finns för religionsfrånvaro, ateism och icke-tro i sekulariserad religionsundervisning?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kaj Hagstedt; [2020]
    Nyckelord :tro; religion; sekularisering; postsekularisering; konfessionell; ickekonfessionell; religionskunskap; ateism; icketro; agnosticism; läroplan; religionsfrånvaro; religious education; RE; non belief; secularisation; confessional; belief; secular; postsecular;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka vad forskningen säger om argument för att ge religionsfrånvaro, ateism och icke-tro en plats i religionskunskapsundervisningen. Vetenskapliga källor i form av avhandlingar och artiklar ligger till grund för kunskapsöversikten och sammanfattningsvis pekar forskarna på att Sverige är ett sekulariserat eller möjligen postsekulariserat, pluralistiskt samhälle där skolan enligt läroplanen ska vara icke-konfessionell. LÄS MER

  5. 30. Fysisk aktivitet under skoldagen : En intervjustudie om skolledares beskrivning av fysisk aktivitet i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Emma Johnsson; [2020]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; idrott och hälsa; skolan; skolledare; lärande;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar  Syftet med studien är att undersöka hur skolledare på högstadieskolor i Stockholms län talar om elevernas möjlighet till daglig fysisk aktivitet under skoltid. Syftet har konkretiserats i tre frågeställningar: Hur ser skolledarna på uppdraget i läroplanen om daglig fysiskt aktivitet? Hur beskriver skolledarna skolornas arbete med att erbjuda eleverna daglig fysisk aktivitet? och hur ser skolledarna på fysisk aktivitet i förhållande till lärande? Metod Studien är av kvalitativ ansats och data har samlats in genom intervjuer med fem respondenter som arbetar som rektor eller biträdande rektor vid fem olika högstadieskolor. LÄS MER