Sökning: "trygg i skola"

Visar resultat 1 - 5 av 95 uppsatser innehållade orden trygg i skola.

  1. 1. Vem bär ansvaret? : En studie om gymnasielärares perspektiv på HBTQIA+-inkludering inom skolan

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Victoria Junghagen; Tim Heinonen; [2024]
    Nyckelord :HBTQIA heteronormativitet inkludering psykisk ohälsa skola;

    Sammanfattning : HBTQIA+-personers ökade risk för psykisk ohälsa är nära kopplad till minoritetsstress, vilket innebär att dessa personer ofta utsätts för kränkningar, hot och diskriminering. Detta resulterar i en märkbar skillnad i upplevd psykisk ohälsa jämfört med personer som inte identifierar sig som en HBTQIA-person, då samhället övervägande formas efter en heteronormativ modell. LÄS MER

  2. 2. Specialpedagogen som spindeln i nätet : En kvalitativ studie om övergångar från förskola till förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Hanna Persson; Margareta Torell Selin; [2023]
    Nyckelord :Övergångsprocess; samverkan; förskollärare; undervisning; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Studien har sin utgångspunkt i specialpedagogens uppdrag när det gäller övergångsprocessen från förskola till förskoleklass. Övergångsprocessen innebär att två skolformer ska utbyta information och samverka om barnens undervisning, utveckling och lärande. LÄS MER

  3. 3. Skolpersonalens uppfattning om det förebyggande arbetet avseende missbruksproblematik bland ungdomar : En kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Bianca Karacs; Josefa Leiva; [2023]
    Nyckelord :Substance use; adolescence; prevention; school; Missbruk; ungdomar; förebyggande; skola;

    Sammanfattning : Det föreligger en kunskapslucka gällande vilka metoder i skolan som är effektiva för att förebygga missbruk bland ungdomar. Genom semistrukturerade intervjuer med sex yrkesverksamma inom högstadiet och gymnasiet har skolpersonalens uppfattning om det förebyggande arbetet undersökts, med fokus på utmaningar och möjligheter. LÄS MER

  4. 4. #SKOLTRYGGHET : En etnologisk studie av föräldrar och vårdnadshavares upplevelser och känslor av trygghet för sina barn i skolan

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för historia och samtidsstudier

    Författare :Nora Zetterlund Fälldin; [2023]
    Nyckelord :Trygghet; föräldraskap; skola; fenomenologi; känslor;

    Sammanfattning : Syftet med denna etnologiska studie är att få en förståelse för hur föräldrar och vårdnadshavare upplever trygghet för sina barn i skolan. Genom intervjuer och enkätsvar undersöker studien hur föräldrars och vårdnadshavares känslor av bland annat oro, lugn och förtroende påverkar deras syn på skolan. LÄS MER

  5. 5. Rasten som verktyg : Att med hjälp av pedagogstyrda rastaktiviteter skapa en tryggare och meningsfull rast.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Niclas Käck; [2022]
    Nyckelord :Vuxennärvaro; rastaktiviteter; trygghet; gemenskap; konflikthantering;

    Sammanfattning : Många elever upplever skolgården som en otrygg plats där de är rädda för att bli lämnade ensamma och med få vuxna att vända sig till. Rasten är ofta en outnyttjad tid som kan ses som en möjlighet och användas som ett lärotillfälle. Studiens syfte är att förändra och angripa ett verkligt problem som redan finns på skolan. LÄS MER