Sökning: "turistupplevelser"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet turistupplevelser.

  1. 1. Turismupplevelser & sociala medier : En studie om sociala medier har en inverkan på unga myndigas turistupplevelser

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Turismvetenskap

    Författare :Isabella Carmen Cuadrado; Olivia Tonaczew; [2023]
    Nyckelord :social media; experiences; tourist experiences; young adults; travel; sociala medier; upplevelser; turismupplevelser; unga myndiga; resor;

    Sammanfattning : Användningen av sociala medier har under de senaste åren ökat radikalt och allt fler människor väljer att dela med sig av bilder och upplevelser på sociala medier, där turistupplevelser har blivit allt vanligare. Att uppdatera Facebook och Instagram under en resa är vanligt idag, där vissa resenärer är motiverade till att begränsa sin teknikanvändning under en resa, medan andra har väldigt svårt att komma över teknikbehovet. LÄS MER

  2. 2. AYM - Augment Your Moments : En studie om digitala turistupplevelser och utforskande av destinationer med Augmented Reality

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Turismvetenskap

    Författare :Frida Hylin; Dennis Lithander; [2021]
    Nyckelord :Augmented Reality; user experience; digital tourism; foundation of tourism;

    Sammanfattning : Modern society largely consists of digital artifacts such as smartphones, smart watches and virtual technology that have the ability to change, expand or enhance the reality of the user. Technologies such as Augmented Reality are a relatively new phenomenon that in the future is believed to have an impact in the tourism industry since it can provide optimized user experiences. LÄS MER

  3. 3. Upplev som en filmturist : En inventering av svenska filmturisters motivationer som ligger till grund för besök på filmdestinationer

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Emma Andersson; Therese Oscarsson; [2021]
    Nyckelord :Film tourism; motivations; storytelling; the tourist gaze; authenticity; fandom; tourism experiences; Filmturism; motivationer; storytelling; the tourist gaze; autenticitet; fandom; turistupplevelser;

    Sammanfattning : This paper is an inventory of the general motivations of Swedish film tourists. The paper is based on a quantitative research survey to gain insight from Swedish film tourists in the matter of what it is in movies that are motivating them to travel. LÄS MER

  4. 4. Exploring the benefits and challenges of AR in an outdoor tourism experience

    Master-uppsats, KTH/Medieteknik och interaktionsdesign, MID

    Författare :Yinan Xu; [2018]
    Nyckelord :Augmented reality; outdoor Mobile Augmented Reality; MAR; AR in tourism; ARKit;

    Sammanfattning : With the development of resilient computer vision algorithms, mobile augmented reality (MAR) technology is now accessible for most smartphone users. There are a lot of MAR applications available on the App Store and Google Play. However, most of the applications are games for indoor usage. Outdoor MAR commercial applications are rare. LÄS MER

  5. 5. Smarta upplevelser inom regional turism och destinationsutveckling : En fallstudie av nuläge och möjligheter kring teknisk mediering och turistupplevelser i Nyköping

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medieteknik

    Författare :Casandra Kiltoft; Simona Sevelin; [2016]
    Nyckelord :Smart tourism; e-tourism; mobility; consumer; service design; value-in-use; ICT; Smart turism; e-turism; mobilitet; konsument; tjänstedesign; bruksvärde; IKT;

    Sammanfattning : Denna uppsats beskriver smart turism, undersöker utvecklingsmöjligheter på tekniskt medierade upplevelser och framställer en fallstudie av Nyköping som turistdestination med ett inbäddat fall Nyköpingshus. Studien baseras på en empirisk forskningsstrategi med kvalitativa undersökningsmetoder. LÄS MER