Sökning: "upplevelsebaserat lärande i skolan"
Visar resultat 11 - 15 av 17 uppsatser innehållade orden upplevelsebaserat lärande i skolan.
11. Naturen som klassrum : Lärares uppfattning om utedagar vid naturskola, interaktionen mellan utedagar och skolan och utomhuspedagogik runt den egna skolan
Magister-uppsats, Nationellt centrum för utomhuspedagogik (NCU)Sammanfattning : Uppsatsen tar sin utgångspunkt i sex lärares uppfattningar om utedagar vid två olika naturskolor. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur lärare beskriver elevernas lärande och sin egen roll under utedagen på naturskolan. LÄS MER
12. Ett steg i rätt riktning : En jämförande studie om skolbarn i 10-11 års ålders fysiska aktivitetssvanor
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Tidigare forskning har visat på att dagens barn och unga under de senaste årtiondena tenderat att bli alltmer inaktiva. Vilket kan komma att få negativa konsekvenser för individens hälsa, samhället och skolan. Inom skolans verksamhet finns stora möjligheter för att främja och ge individen insikt i ett preventivt hälsoarbete. LÄS MER
13. Upplevelsebaserat lärande som metod i sex- ochsamlevnadsundervisning i åk 7-9 : En kvalitativ undersökning
Kandidat-uppsats, Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund/Litteraturgenomgång: Skolan spelar en viktig roll när det gäller att forma ungdomars sexuella hälsa. Samtidigt konkurrerar skolan med media som informationskanal. Forskning visar att ungdomar idag tar större sexuella risker och sexuellt överförbara infektioner ökar. LÄS MER
14. Upplevelsebaserat lärande i dagens gymnasieskola - en studie om filmmediet som hjälpmedel i musikundervisningen
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Title: Experiential learning in the upper secondary school ? a study of film as a method in music education. Today the school competes foremost with TV and the computer regarding the spreading of knowledge. LÄS MER
15. Att uppleva och upptäcka kunskap : Lärares erfarenheter av att använda en upplevelsebaserad utställning i undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för samhälls- och beteendevetenskapSammanfattning : Inslag av upplevelsebaserade utställningar, såsom museum och science centers, i skolans verksamhet är ofta uppskattade av både lärare och elever. Utbudet av utställningar har ökat de senaste 15 åren och forskning som gjorts inom området visar att det finns brister i hur lärare använder den externa resursen som dessa utställningar utgör. LÄS MER