Sökning: "uppsala universitet tecken som stöd"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden uppsala universitet tecken som stöd.

  1. 1. I sanning ett sorgligt tidens tecken. : Rapportering rörande sinnessjukvården i Uppsalas dagspress 1850–1899.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för idé- och lärdomshistoria

    Författare :Lovisa Arffman; [2023]
    Nyckelord :medicinhistoria; psykiatrihistoria; sinnessjukvård; hospital; dagspress; mediehistoria; 1800-tal; Uppsala; Ulleråker;

    Sammanfattning : Undersökningen ämnar att besvara frågor rörande dagstidningars rapportering kring sinnessjukvården i Uppsala under 1800-talets andra hälft. Med hjälp av sökorden ”hospital” och ”dårhus” har material från de fyra dagstidningar som ges ut under perioden sammanställts och kategoriserats för att identifiera generella trender. LÄS MER

  2. 2. Tränares erfarenheter av relativ energibrist inom längdskidåkning : En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskap

    Författare :Elin Peterson; Sara Jimenez Herrera; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund: Bland uthållighetsidrottare och i synnerhet inom viktkänsliga grenar som längdskidåkning är relativ energibrist (RED-S) vanligt förekommande, med låg energitillgänglighet (LEA) som etiologi. Tack vare sin nära relation till idrottaren utgör tränaren en nyckelkomponent vid identifiering och hantering av LEA. LÄS MER

  3. 3. De kommunikativa stödfunktionerna i förskolan : En kvalitativ studie av förskollärares arbetssätt med kommunikativa stödfunktioner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :All-Florette Baganzicaha; Bita Baranzehi; [2022]
    Nyckelord :Stödfunktioner; Kommunikation; Inkludering; Observation; Sociokulturella teorin.;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie hade till syfte att undersöka förskollärarnas arbete med de kommunikativa stödfunktioner som finns i det språkliga arbetet. Förskollärarnas förhållningssätt togs till hänsyn för att få ett mer tydligt svar till de olika forskningsfrågor som var avsedd för denna studie. LÄS MER

  4. 4. Låg- och mellanstadielärares användning av tavlan vid matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Melissa Thom; Jaqueline Sving; [2022]
    Nyckelord :lärares ledarskap; tavlan; matematik; undervisning; semiotiska resurser; socialsemiotiskt perspektiv; enkät; visuellt stöd och arbetsminne;

    Sammanfattning : Den här studien introducerade lärares användning av tavlan vid matematikundervisning utifrån en kvalitativ ansats. Två huvudsakliga teman som genomsyrade studien var lärares ledarskap och tavlans innehåll. Studien berörde tidigare forskning kring framgångsfaktorer för elevernas lärande och arbetsminne. LÄS MER

  5. 5. Speciallärare beskriver sitt arbete med elevers skrivsvårigheter

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linda Ireblad Harris; Karolina Werner Hakso; [2022]
    Nyckelord :writing difficulties; writing abilities; early intervention; special education support; writing education; special educational needs teachers SEN .; skrivsvårigheter; skrivförmåga; tidiga insatser; specialpedagogiskt stöd; skrivundervisning; speciallärare;

    Sammanfattning : The aim of this research study was to increase knowledge of the relationship between the special educational needs teachers (SEN) work and writing difficulties for pupils in year 1–3. The need for the study is motivated by the lack of previous research regarding pupils with writing difficulties and the support they receive from the SEN teacher. LÄS MER