Sökning: "uppsala universitet tecken som stöd"
Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden uppsala universitet tecken som stöd.
1. I sanning ett sorgligt tidens tecken. : Rapportering rörande sinnessjukvården i Uppsalas dagspress 1850–1899.
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för idé- och lärdomshistoriaSammanfattning : Undersökningen ämnar att besvara frågor rörande dagstidningars rapportering kring sinnessjukvården i Uppsala under 1800-talets andra hälft. Med hjälp av sökorden ”hospital” och ”dårhus” har material från de fyra dagstidningar som ges ut under perioden sammanställts och kategoriserats för att identifiera generella trender. LÄS MER
2. Tränares erfarenheter av relativ energibrist inom längdskidåkning : En kvalitativ intervjustudie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Bland uthållighetsidrottare och i synnerhet inom viktkänsliga grenar som längdskidåkning är relativ energibrist (RED-S) vanligt förekommande, med låg energitillgänglighet (LEA) som etiologi. Tack vare sin nära relation till idrottaren utgör tränaren en nyckelkomponent vid identifiering och hantering av LEA. LÄS MER
3. De kommunikativa stödfunktionerna i förskolan : En kvalitativ studie av förskollärares arbetssätt med kommunikativa stödfunktioner
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna kvalitativa studie hade till syfte att undersöka förskollärarnas arbete med de kommunikativa stödfunktioner som finns i det språkliga arbetet. Förskollärarnas förhållningssätt togs till hänsyn för att få ett mer tydligt svar till de olika forskningsfrågor som var avsedd för denna studie. LÄS MER
4. Låg- och mellanstadielärares användning av tavlan vid matematikundervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Den här studien introducerade lärares användning av tavlan vid matematikundervisning utifrån en kvalitativ ansats. Två huvudsakliga teman som genomsyrade studien var lärares ledarskap och tavlans innehåll. Studien berörde tidigare forskning kring framgångsfaktorer för elevernas lärande och arbetsminne. LÄS MER
5. Speciallärare beskriver sitt arbete med elevers skrivsvårigheter
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : The aim of this research study was to increase knowledge of the relationship between the special educational needs teachers (SEN) work and writing difficulties for pupils in year 1–3. The need for the study is motivated by the lack of previous research regarding pupils with writing difficulties and the support they receive from the SEN teacher. LÄS MER