Sökning: "utbildning för hållbar utveckling UHU"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden utbildning för hållbar utveckling UHU.

  1. 1. Stödmaterial avsett för undervisning om hållbar utveckling i förskolan : En kvalitativ innehållsanalys av stödmaterial som syftar till att främja barns handlingskompetens

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Amanda Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Action competence; preschool teaching; support material; sustainable development; Handlingskompetens; hållbar utveckling; stödmaterial; undervisning i förskolan;

    Sammanfattning : Teaching can be perceived as a complex concept, as can sustainable development and what these concepts mean for preschool activities. Therefore, support materials for teaching sustainable development are likely to be used by preschool staff. LÄS MER

  2. 2. I hållbarhetens tjänst : En kvalitativ studie över lärares perspektiv på hållbar utveckling och dess roll i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Clas Bergvall; [2023]
    Nyckelord :Civics; education for sustainable development; ESD; pragmatism; sustainable development; Hållbar utveckling; pragmatism; samhällskunskap; UHU; undervisning för hållbar utveckling;

    Sammanfattning : En stor fråga i samhället av idag är den om hur en god framtid på planeten möjliggörs och optimeras. Otaliga diskussioner och forskningar i ämnet finns och det är en brännande fråga för politiker och ledare världen över. Ett viktigt led i en hållbar utveckling – som frågan kommit att begreppsliggöras som – handlar om utbildning. LÄS MER

  3. 3. Elever i rollspel om hållbarhetsfrågor : En didaktisk modellering i syfte att utveckla handlingskompetens

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Fatima Ezzeddine; [2022]
    Nyckelord :Handlingskompetens; rollspel; holism; pluralism; deliberation; autenticitet; utbildning för hållbar utveckling UHU ;

    Sammanfattning : Utbildning för hållbar utveckling (UHU) är ett koncept som trätt fram i syfte till att öka unga människors handlingskompetens. Den tidigare forskningen lyfter fram fyra komponenter som är väsentliga för att elever ska utveckla en handlingskompetens. Dessa är holism, autenticitet, pluralism och deliberation. LÄS MER

  4. 4. Tillblivelsen av undervisning för hållbar utveckling inom förskollärarutbildningarna : En diskursanalys av förskollärarprogrammens kursplaner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Charlotte Ekwall; [2022]
    Nyckelord :Early childhood education; education for sustainable development; early childhood teacher education; agency; discourse analysis; Förskola; undervisning för hållbar utveckling; förskollärarutbildning; aktörskap; diskursanalys;

    Sammanfattning : Hållbar utveckling (HU) har under senare årtionden fått en alltmer given plats inom förskolan. Både på policynivå och inom forskning betonas barns kritiska tänkande och aktörskap inom ramen för utbildning om HU samt att HU består av tre sammanlänkade dimensioner: den miljömässiga, sociala och ekonomiska dimensionen. LÄS MER

  5. 5. "Jag har inte tänkt så mycket på hållbar utveckling…" : - Framtida samhällskunskapsläraresimplementering av hållbar utveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Erik Wikberger; [2022]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; utbildning för hållbar utveckling; UHU; ESD; samhällskunskap; implementeringsteori och policyanalys.;

    Sammanfattning : This study aims to investigate teacher-students within social studies interpretation and understanding of the policy assignment regarding sustainable development and their attitudes towards the same assignment. Based on their reasoning about the assignment the aim is to identify how this can affect the future implementation of the policy assignment. LÄS MER