Sökning: "utbildning genom demokrati"

Visar resultat 16 - 20 av 123 uppsatser innehållade orden utbildning genom demokrati.

  1. 16. Klassrådet: En formell arena med möjlighet att bidra till utveckling av elevers demokratiska kompetens? : En kvalitativ studie om klassrådets roll och relation till demokratiuppdraget.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Helena Westlund; [2022]
    Nyckelord :Democracy; democracy and education; democratic competence and class council.; Demokrati; demokrati och utbildning; demokratisk kompetens och klassråd.;

    Sammanfattning : Skolan som demokratisk och pedagogisk arena har till uppgift att, via en blandning av demokratiuppdraget och kunskapsuppdraget utveckla elevers demokratiska kompetens. Detta i syfte att skapa aktiva och engagerade samhällsmedborgare som kan fortsätta att utveckla och driva Sverige och världen framåt. LÄS MER

  2. 17. Vad är problemet med adekvat digital kompetens i förskolans policydokument? : En diskursanalys av förskolans policydokument berörande adekvat digital kompetens

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emilia Rosensö; [2022]
    Nyckelord :Adekvat digital kompetens; digitalisering; digital kompetens; Carol Bacchi; makt; poststrukturalism; problem; problemrepresentationer; styrning; subjekt; subjektifiering; WPR;

    Sammanfattning : Abstrakt  I Läroplan för förskolan: Lpfö18 (2018) beskrivs det att barn ska få möjlighet att utveckla adekvat digital kompetens vilket likaså skildras i andra policydokument som berör förskolan. Genom texten och dess innebörd påverkas dock människor på skilda vis och är därför relevanta att utsättas för ifrågasättande för att möjliggöra perspektiv och kunskap kring området (Bergström & Borèus, 2018). LÄS MER

  3. 18. Lärares demokratiarbete i årskurs F-3 : En kvalitativ studie om hur lärare arbetar för att främja elevinflytande i klassrummet genom läran om demokrati

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sandra Oner; [2021]
    Nyckelord :Demokrati; samhällsmedborgare; styrdokument; fostra; F-3-lärare;

    Sammanfattning : A qualitative study on how teachers actively work to promote student influence in the classroom through the teaching of and through democracy from the perspective of five F-3 teachers.  ... LÄS MER

  4. 19. Vem bestämmer i förskolan? : En kvalitativ studie utifrån förskollärarens perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mina Akyildiz; Sofie Skoglund Gredfors; [2021]
    Nyckelord :Delaktighet; Förskola; Inflytande; Förhållningsätt; Relationella perspektivet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur barn har- och ges möjlighet till delaktighet och inflytande genom förskollärarens förhållningssätt. Studien utgår från en kvalitativ metod där semistrukturerade intervjuer har genomförts med nio legitimerade förskollärare. LÄS MER

  5. 20. "Det handlar om oss som finns i förskolan" : En intervjustudie om pedagogers uppfattningar om förskolans demokratiska uppdrag.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maria Littke; Daniella Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Demokrati; värdegrund; förskola; läroplansteori; delaktighet; inflytande; normer och värden; förhållningssätt.;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte är att få kunskap om barnskötares och förskollärares uppfattningar om förskolans demokratiska uppdrag. Studien inriktas mot hur de båda yrkesrollerna uppfattar att de transformerar läroplanens formulerade demokratiuppdrag. LÄS MER