Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 123 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. En kvantitativ studie av antalet motioner till utbildningsutskottet och om det följer mittenväljarnas prioritering av utbildningsfrågor

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Hannes Nelander; [2023-11-28]
    Nyckelord :Issue ownership; Riding the wave; Regeringsstatus; Utbildningsutskottet; Responsivitet; Riksdagspartier; Mittenväljarna; Skola Utbildning;

    Sammanfattning : Responsivitet från riksdagspartierna gentemot befolkningen är väsentligt för en demokrati (Pitkin, 1967). Tidigare forskning (Klüver & Sagarzazu, 2016; Wagner & Meyer, 2014) har funnit att partier i västerländska demokratier generellt är lyhörda till mittenväljare, genom att studera partiernas pressmeddelande och valmanifest. LÄS MER

  2. 2. Utbildning och den inre konversationen. En intervjustudie ,ed utlandsfödda elever i Sverige.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Tove Björkgren; [2023-06-08]
    Nyckelord :Sociologi; agens; den inre konversationen; utbildning; demokrati;

    Sammanfattning : I den svenska skolans läroplan fastslås att utbildningen ska vila på demokratins grund och att utbildningen ska bidra till alla elevers utveckling och likvärdiga samhällsdeltagande. På så sätt kan sägas att skolan har en utjämnande funktion som syftar till att motverka ojämlikhet. LÄS MER

  3. 3. Den (o)fria leken i förskolans kontext : En kvalitativ studie om förskollärares syn på barns fria lek i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mariell Jurås; Josephine Nilsson; [2023]
    Nyckelord :free play; preschool; power structures; postmodern; democracy; fri lek; förskola; makt; postmodernism; demokrati;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka hur förskollärare beskriver barns fria lek i förskolan, och de maktstrukturer som kan uppstå mellan vuxna och barn ur ett postmodernt perspektiv. Studiens metodansats är kvalitativ och undersöker ämnet med hjälp av intervjuer som metod. LÄS MER

  4. 4. Mer än bara röstning : Förskollärares beskrivningar av barns delaktighet och inflytande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jasmine Akne; Elin Kempe; [2023]
    Nyckelord :Barns delaktighet; barns inflytande; strategier; demokrati; barns aktörskap;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare beskriver barns delaktighet och inflytande på förskolan samt hur de anser sig kunna skapa förutsättningar för barns delaktighet och inflytande i förskolans utbildning. Studien utgår ifrån semistrukturerade intervjuer som metod där 10 förskollärare medverkat. LÄS MER

  5. 5. Hur fostrar vi elever till demokratiska medborgare? : - En litteraturstudie om formandet av demokratiska medborgare i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Tulay Muedin; Nathalie Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Medborgarskapsfostran; demokrati; mångkultur; utbildning; samhällskunskap;

    Sammanfattning : I läroplanen Skolverket (2022) står det att utbildningen ska fostra demokratiska medborgare. I denna forskningsöversikt har syftet varit att besvara frågeställningen “Hur fostrar vi eleverna till demokratiska medborgare”. LÄS MER