Sökning: "utemiljöns betydelse för barns lek"

Visar resultat 6 - 10 av 16 uppsatser innehållade orden utemiljöns betydelse för barns lek.

  1. 6. Utemiljöns betydelse för barn : - en kvalitativ studie om barns uppfattningar om sin utemiljö på fritidshem.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Jonas Håkansson; Andreas Brorsson; [2016]
    Nyckelord :Utemiljö; fritidshem; barn; uppfattningar; lek;

    Sammanfattning : Studien handlar om barns val av platser, deras praktiker och uppfattningar om sin utemiljö på deras fritidshem. Syftet med studien är att undersöka barns uppfattningar om den utemiljö som erbjuds på deras fritidshem och avser att vara en kunskapskälla för hur fritidsverksamheten utomhus kan utvecklas. LÄS MER

  2. 7. Fantasi på förskolegården : en studie av utemiljöns roll vid fantasilek

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Malin Magnusson; [2015]
    Nyckelord :förskolegård; förskolebarn; fantasilek; naturmiljö; landskapsarkitektur; funktion;

    Sammanfattning : Det finns forskning om barns lek i utomhusmiljö, men fantasileken som anses viktig för barns utveckling i förskoleåldern är särskilt lite studerad. Målet med examensarbetet är att utforska betydelsen av en förskolas utemiljö utifrån dess inverkan på barnens lek och att som blivande landskapsarkitekt vinna större förståelse för lekmiljöers utvecklingsmöjligheter. LÄS MER

  3. 8. Lek i förskolans utemiljö

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Malin Magnusson; [2013]
    Nyckelord :förskolebarn; utemiljö; utformning; lek; utveckling; social; natur; funktion;

    Sammanfattning : Lek är något som vi alla människor kan referera till och som ger oss många minnen. Det är något tolkningsbart, som säkerligen skapar egna uppfattningar om vad det egentligen är. Efter några somrar som praktikant på förskolor har jag länge velat undersöka hur denna lek är kopplad till utemiljön. LÄS MER

  4. 9. Utemiljöns betydelse för barns lek i förskolan : En jämförande studie mellan två förskolegårdar

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Patricia Blomkvist; Anna Grimbe; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur olika miljöer skapar olika förutsättningar för barns lek. Det är en jämförande studie av hur två förskolegårdar med olika slags utomhusmiljöer, en med naturinslag och en där naturen är frånvarande, skapar möjligheter och förutsättningar för barns lek. LÄS MER

  5. 10. Barns lek och utemiljöns betydelse för denna

    Kandidat-uppsats, SLU/Landscape Architecture (until 121231)

    Författare :Isabelle Ripa; [2010]
    Nyckelord :barn; lek; utemiljö; pedagogik; inlärning; restorativa miljöer; säkerhet;

    Sammanfattning : Det är ingen svår konst att känna igen ett rum som bebos av ett barn. Där finns barntapeter, heltäckningsmatta, mycket färg och naturligtvis leksaker. Så ser barnets närmaste innemiljö oftast och förhoppningsvis ut, men hur är det med utemiljön? Barns lek är beroende av den miljö i vilken leken tar form. LÄS MER